Scania satser alt på én ting – nemlig elektriske lastebiler. Innen 2040 skal dieselbilene være borte. Men ingen kjøper de elektriske alternativene.
Scanias ordrebok er så godt som tom. I hvert fall når det gjelder elektriske lastebiler.
Merket satser ellers alt på å være helt fri for nye dieseldrevne lastebiler senest i 2040. Men i fjor ble det kun solgt 266 helelektriske lastebiler fra fabrikken i Södertälje.
Det melder lokalavisen Länstidningen, LT .
2024 var året hvor det tysk-eide selskapet klarte å selge over 100 000 kjøretøy. Men svært få av dem er elektriske.
– Det er vel det eneste man kan være misfornøyd med, sier Christian Levin til LT etter en beretning som viser at svenskene går med 20,4 milliarder danske kroner i overskudd.
Markedet for elektriske lastebiler er ikke der, sier Scania-direktør
Christian Levin er imidlertid også rask med å skylde på mangelen på elektriske lastebiler på alle andre enn Scania selv.
– Det som mangler, og som til dels er utenfor vår kontroll, er at overgangen til elbil faktisk skjer. Vi har fortsatt å oppleve forstyrrelser i forsyningskjeden for elektriske kjøretøy.
– Men vi ser at konkurrentene også har problemer med å få volum. Det vil si: Markedet er alt for lite, sier Christian Levin til LT.
Av de 102.069 kjøretøyene som Scania leverte i fjor, var kun 266 elbiler. Det er totalt 0,26 prosent av det totale salget.
– Det er fryktelig dårlig, sier Christian Levin om tallene, til LT.
Og Skåne er opptatt. I hvert fall hvis de skal nå sine egne mål. Allerede i 2030 – om mindre enn 5 år – skal 50 prosent av alle merkets nye lastebiler kjøre utelukkende på strøm.
Regissøren har imidlertid ikke begynt å bekymre seg. I hvert fall ikke ennå. Ikke selv om det er langt fra sikkert at han kan levere salg som svarer til forventningene.
– Jeg er egentlig ikke bekymret – det vil skje, det må skje. Det finnes fortsatt ingen bedre teknologi for å fjerne karbondioksid fra tungtransport. Det blir batterielektriske kjøretøy. Men det tar for lang tid. Det er problemet, sier han til LT.
Christian Levin mener Scania lett kunne levert flere elbiler dersom etterspørselen hadde vært der.
Men ifølge ham vil mange kunder ikke kjøpe elektriske lastebiler fordi det fortsatt er billigere å kjøre på diesel.
– Det er den viktigste brikken i puslespillet for å få på plass, sier han til LT.
Dieselmotoren er heller ikke helt ute i kulden. Faktisk skal transportgiganten DHL nå kjøre elektriske lastebiler som er ladet med diesel. Les mer om det her .