12. mars, 2025

Ingen vil ha Scanias elbiler: 0,26 prosent kjører på strøm

Scania satser alt på én ting – nemlig elektriske lastebiler. Innen 2040 skal dieselbilene være borte. Men ingen kjøper de elektriske alternativene.

Scanias ordrebok er så godt som tom. I hvert fall når det gjelder elektriske lastebiler.

Merket satser ellers alt på å være helt fri for nye dieseldrevne lastebiler senest i 2040. Men i fjor ble det kun solgt 266 helelektriske lastebiler fra fabrikken i Södertälje.

Det melder lokalavisen Länstidningen, LT .

2024 var året hvor det tysk-eide selskapet klarte å selge over 100 000 kjøretøy. Men svært få av dem er elektriske.

– Det er vel det eneste man kan være misfornøyd med, sier Christian Levin til LT etter en beretning som viser at svenskene går med 20,4 milliarder danske kroner i overskudd.

Markedet for elektriske lastebiler er ikke der, sier Scania-direktør

Christian Levin er imidlertid også rask med å skylde på mangelen på elektriske lastebiler på alle andre enn Scania selv.

– Det som mangler, og som til dels er utenfor vår kontroll, er at overgangen til elbil faktisk skjer. Vi har fortsatt å oppleve forstyrrelser i forsyningskjeden for elektriske kjøretøy.

– Men vi ser at konkurrentene også har problemer med å få volum. Det vil si: Markedet er alt for lite, sier Christian Levin til LT.

Av de 102.069 kjøretøyene som Scania leverte i fjor, var kun 266 elbiler. Det er totalt 0,26 prosent av det totale salget.

– Det er fryktelig dårlig, sier Christian Levin om tallene, til LT.

Og Skåne er opptatt. I hvert fall hvis de skal nå sine egne mål. Allerede i 2030 – om mindre enn 5 år – skal 50 prosent av alle merkets nye lastebiler kjøre utelukkende på strøm.

Regissøren har imidlertid ikke begynt å bekymre seg. I hvert fall ikke ennå. Ikke selv om det er langt fra sikkert at han kan levere salg som svarer til forventningene.

– Jeg er egentlig ikke bekymret – det vil skje, det må skje. Det finnes fortsatt ingen bedre teknologi for å fjerne karbondioksid fra tungtransport. Det blir batterielektriske kjøretøy. Men det tar for lang tid. Det er problemet, sier han til LT.

Christian Levin mener Scania lett kunne levert flere elbiler dersom etterspørselen hadde vært der.

Men ifølge ham vil mange kunder ikke kjøpe elektriske lastebiler fordi det fortsatt er billigere å kjøre på diesel.

– Det er den viktigste brikken i puslespillet for å få på plass, sier han til LT.

Dieselmotoren er heller ikke helt ute i kulden. Faktisk skal transportgiganten DHL nå kjøre elektriske lastebiler som er ladet med diesel. Les mer om det her .


Latest

Don't miss

Neste BMW 3-serie vil beholde forbrenningsmotoren

Forbrenningsmotoren går ingen vei hos BMW. I stedet satser...

Formel 1 bringer inn penger som aldri før

Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til...

Elon Musk: Frykter at USA går konkurs

Elon Musks nye jobb har kostet ham over 680...

Trump taper 7 milliarder dollar på å selge offentlige elbiler

USAs president Donald Trump vil kvitte seg med elbiler...

Dyre elbiler stuper – taper 341.000 kroner på 2 år

Elbiler taper verdi. Sånn er det. Men spesielt på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagens fortjeneste kollapser med 30 prosent

Som bedrift har Volkswagen AG sett mye bedre dager. De siste regnskapstallene viser at overskuddet har falt med 30,6 prosent. Volkswagen tjener fortsatt penger....

Volkswagen taper 13 milliarder på ny konkurs

Volkswagen, som var største aksjonær i Northvolt, tapte 13 milliarder kroner da den svenske batteriprodusenten gikk konkurs onsdag morgen. Volkswagen har lidd et økonomisk...

Tilbakekaller 68.000 biler – oljen gjør Peugeot brannfarlig

Bilkonsernet Stellantis, som eier Peugeot-merket, advarer nå om at bruk av feil olje på Peugeot 208-modellen kan føre til at bilene tar fyr. Hvis...

Elon Musk lover at Tesla vil doble produksjonen

Etter dårlige salgstall og et økonomisk krasj, lover Tesla nå å sette i gang en motoffensiv. Produksjonen må dobles, sier Elon Musk. Etter en...

Formel 1-fører innrømmer: Jeg er verdens største hykler

Sebastian Vettel sier en ting, men gjør en annen. Den 4-dobbelte Formel 1-vinneren vet godt at dette gjør ham til verdens største hykler. Sebastian...

Union frykter at Ford i Europa vil gå konkurs

Etter en kapitaltilførsel på 33 milliarder kroner må Ford i Europa nå klare seg uten morselskapet i USA. Fagforeningen frykter konkurs. En mulig konkurs...

Nedtur hos bilgiganten – permitterer umiddelbart 1600 personer

Volkswagens datterselskap Cariad, som utvikler programvaren til konsernets biler, sier opp 1600 ansatte umiddelbart. Det tilsvarer litt over én av tre ansatte. Volkswagen-datterselskapet Cariad,...

Audi får kritikk for å være ekstremt gjerrig i nye A6

Nye Audi A6 er et kostbart tilbud. Audi prøver fortsatt å kutte kostnader på bekostning av kundene, og dette skaper sinne. Audi får nå...

Pinlig: Elektrisk Jaguar måtte lades med en bensingenerator

Det neste tilbudet på en elbil fra Jaguar – kalt Type 00 – dukket uventet opp på Paris Fashion Week. Her ble det nødvendig...

Trafikkpolitiet sikter 70 år gammel pirat fra Aalborg

En 70 år gammel mann ble sist helg siktet for å ha kjørt pirattaxi i Aalborg. Politiet som tok ham på fersk gjerning tror...

Batterigigant nær konkurs i dag – 5000 ansatte permittert

Til tross for redningsforsøk fra styret har batterigiganten Northvolt nå så store problemer at alle pengene er borte. Konkursen er nær. Mer informasjon tyder...

Norge følger Danmark – gal sjåfør mister Tesla i 212 km/t

En norsk sjåfør har mistet sin Tesla, som politiet ellers ikke kunne spore. En dommer har nettopp avgjort at bilen nå tilhører staten. Norge...