Volkswagen, som var største aksjonær i Northvolt, tapte 13 milliarder kroner da den svenske batteriprodusenten gikk konkurs onsdag morgen.
Volkswagen har lidd et økonomisk tap på cirka 13 milliarder svenske kroner som følge av Northvolts konkurs.
Og alt dette uten å ha brukt pengene til å kjøpe batterier til personbiler. Som vanlig var avtalen med Northvolt den samme.
Northvolts konkurs er blant de største noensinne i Sverige. Onsdagens nedleggelse betyr at 5000 ansatte står til å miste jobben.
I tillegg kan svenske skattebetalere og pensjonssparere vinke farvel til ytterligere 13 millioner kroner.
Volkswagen, en av Northvolts største investorer med 22 prosent eierandel, er imidlertid selskapet som er hardest rammet av konkursen.
Volkswagen har tapt mest penger – skattebetalerne taper også milliarder
Ifølge merkets egne opplysninger begynte det med å investere 10 milliarder kroner i det svenske batterieventyret. En investering som senere ble doblet i form av lån.
Volkswagens opprinnelige plan var at merkets elbiler skulle utstyres med batterier produsert i Europa ved bruk av miljøvennlig svensk strøm. Det endte med at tyskerne ikke fikk så mye som ett batteri.
Det eneste Northvolt leverte var et lite antall lastebilbatterier til Scania, som Volkswagen også eier. Flere av batterileveransene måtte imidlertid stoppes fordi kvaliteten på batteriene ikke var god nok.
Volkswagen selv står overfor betydelige økonomiske utfordringer. Det har nylig kommet frem at 1600 ansatte i programvareavdelingen Cariad skal permitteres. Videre har merket nevnt å stenge så mange som 3 fabrikker i Tyskland. Noe som aldri har skjedd før.
I tillegg skal VWs generelle arbeidsstyrke være barbert ned med 35.000 personer innen 2030. Men hvilke konsekvenser Northvolts konkurs vil få – annet enn at de mange milliardene er tapt – er foreløpig ikke kjent nøyaktig.
Tiden frem til Northvolts konkurs har vært innhyllet i mystikk. Så sent som i september i fjor meldte et svensk medie at Northvolt ble sabotert direkte fra Kina. Les mer om det her .