Det tyske mediet Auto Bild hevder at Danmark vil stenge sitt 2G-nett, som SOS kaller mange biler avhengig av, i 2025. Men det stemmer ikke.
I motsetning til planene om å stenge 2G-nettet i både Sverige og Norge, har Danmark ingen planer om å slå av forbindelsen.
Det hevder tyske Auto Bild .
– Danmark planlegger for eksempel allerede en nedleggelse av (2G-nettet, red.) i 2025, skriver media.
Men det stemmer ikke. Verken TDC, Telenor eller Telia (som i dag eies av Norlys) har planer om å stenge 2G-nettet i 2025.
Mediet Ingenioren skriver imidlertid at Telenor, som den første teleoperatøren i Danmark, har satt en dato for når 2G-nettet skal slås av i Danmark. Det vil bare ikke skje i 2025.
Danmarks 2G-nett stenger ikke – ikke før i 2030
I stedet mener Telenor at det er en tanke i å si farvel til nettet i 2030. Da kan det imidlertid bli et problem for mange sjåfører. Akkurat slik det er satt til å bli for mange både svenske og danske sjåfører.
SOS-anropstjenesten – kalt e-call – som har vært obligatorisk i nye biler siden 2018, er i mange tilfeller uavhengig av 2G-nettet. Uten den fungerer ikke nødanropet rett og slett.
Og som Boosted kunne rapportere allerede i 2024, har EU ennå ikke funnet en løsning på problemet. En løsning må finnes, det er bare ingen plan på bordet.
I hvert fall ikke ennå. EU-kommisjonen undersøker imidlertid om 2G-forbindelsen kan oppdateres. Eventuelt via noe programvare i bilene.
I Norge er beslutningen om å stenge 2G-forbindelsen begrunnet med at det er utdatert teknologi.
– Mobiloperatører kan ikke lenger opprettholde et nettverk basert på utdatert teknologi.
– 2G-frekvensplassen er nå nødvendig for at de fremtidssikre 4G- og 5G-nettene skal øke kapasiteten i tråd med kundenes og samfunnets behov, sier Anders Krokan, pressesjef i Telenor Norge til mediet Motor.
I Norge, som ikke er medlem av EU, er det mulig å omgå kontrollreglene som sier at SOS-kallet skal fungere før en bil typegodkjent med teknologien kan godkjennes for kontroll.
Det er ikke så lett i EU-landene Danmark og Sverige. Det er ukjent hvor mange biler som blir berørt av stansen.
Men med de mange bilene som har blitt produsert siden 2018, dreier det seg om millioner av kjøretøy. Men bare i Norge regner man med at flere hundre tusen biler vil bli berørt.
Her hjemme har et merke som Nissan allerede skrudd av en rekke app-styrte funksjoner i sine eldste elbiler fordi disse drives via 2G-nettet. Les mer om det her .