9. mai, 2025

Media løgner om Danmark – viktig bilfunksjon stenger ikke

Det tyske mediet Auto Bild hevder at Danmark vil stenge sitt 2G-nett, som SOS kaller mange biler avhengig av, i 2025. Men det stemmer ikke.

I motsetning til planene om å stenge 2G-nettet i både Sverige og Norge, har Danmark ingen planer om å slå av forbindelsen.

Det hevder tyske Auto Bild .

– Danmark planlegger for eksempel allerede en nedleggelse av (2G-nettet, red.) i 2025, skriver media.

Men det stemmer ikke. Verken TDC, Telenor eller Telia (som i dag eies av Norlys) har planer om å stenge 2G-nettet i 2025.

Mediet Ingenioren skriver imidlertid at Telenor, som den første teleoperatøren i Danmark, har satt en dato for når 2G-nettet skal slås av i Danmark. Det vil bare ikke skje i 2025.

Danmarks 2G-nett stenger ikke – ikke før i 2030

I stedet mener Telenor at det er en tanke i å si farvel til nettet i 2030. Da kan det imidlertid bli et problem for mange sjåfører. Akkurat slik det er satt til å bli for mange både svenske og danske sjåfører.

SOS-anropstjenesten – kalt e-call – som har vært obligatorisk i nye biler siden 2018, er i mange tilfeller uavhengig av 2G-nettet. Uten den fungerer ikke nødanropet rett og slett.

Og som Boosted kunne rapportere allerede i 2024, har EU ennå ikke funnet en løsning på problemet. En løsning må finnes, det er bare ingen plan på bordet.

I hvert fall ikke ennå. EU-kommisjonen undersøker imidlertid om 2G-forbindelsen kan oppdateres. Eventuelt via noe programvare i bilene.

I Norge er beslutningen om å stenge 2G-forbindelsen begrunnet med at det er utdatert teknologi.

– Mobiloperatører kan ikke lenger opprettholde et nettverk basert på utdatert teknologi.

– 2G-frekvensplassen er nå nødvendig for at de fremtidssikre 4G- og 5G-nettene skal øke kapasiteten i tråd med kundenes og samfunnets behov, sier Anders Krokan, pressesjef i Telenor Norge til mediet Motor.

I Norge, som ikke er medlem av EU, er det mulig å omgå kontrollreglene som sier at SOS-kallet skal fungere før en bil typegodkjent med teknologien kan godkjennes for kontroll.

Det er ikke så lett i EU-landene Danmark og Sverige. Det er ukjent hvor mange biler som blir berørt av stansen.

Men med de mange bilene som har blitt produsert siden 2018, dreier det seg om millioner av kjøretøy. Men bare i Norge regner man med at flere hundre tusen biler vil bli berørt.

Her hjemme har et merke som Nissan allerede skrudd av en rekke app-styrte funksjoner i sine eldste elbiler fordi disse drives via 2G-nettet. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk...

Kan du se det? Usynlig skadet Toyota koster 40 000 kroner

Det er umulig å se det hvis du ikke...

Studie: Hybridbiler forurenser mer enn dieselbiler

En ny nederlandsk studie peker på ladbare hybrider som...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper...

Flere bilmerker vil oppheve bensinforbudene i 2035

Flere steder i USA skal nye bensin- og dieselbiler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene. Tesla og Elon Musk...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027. Det...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark. Volvo...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil rekkevidde i Kina, men den ikoniske stasjonsvognen er nå blitt en SUV – og lanseres...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet. Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på...