Mange steder har parkeringsselskapene begynt å sende parkeringsavgifter digitalt. Men det kan være ulovlig, heter det i kritikken fra FDM.
FDM mener at en ny praksis for innkreving av parkeringsavgifter ved bruk av digital skiltgjenkjenning kan være ulovlig.
Systemet, der kameraer registrerer bilskilt ved inn- og utkjøring av parkeringsanlegg, og hvor avgifter utstedes elektronisk ved manglende betaling, kan være i strid med gjeldende regelverk.
Ifølge FDM er metoden problematisk, da sjåfører ofte først får gebyret flere dager etter at parkeringen har funnet sted, og dermed ikke har mulighet til å vurdere eller avkrefte gebyret på stedet.
– Vi i FDM har vært sikre på fra starten av at reglene ikke tillater parkeringsselskaper bare å sende parkeringsavgiften i posten fordi de har valgt å spare på parkeringsvaktene.
– Reglene er ganske klare: Gebyret skal plasseres på frontruten eller gis til sjåføren.
– Parkeringsselskapenes modell, der registrering ved inn- og utkjøring brukes til å sende parkeringsavgift i stedet for å sette den på bilen, er etter FDMs oppfatning kun gunstig for parkeringsselskapene og deres inntjening, sier Dennis Lange, sjefskonsulent i FDM.
FDM understreker videre at den digitale modellen fratar sjåførene muligheten til å dokumentere parkeringsforhold ved eventuelle overtredelser.
Den påpeker også risikoen for at avgiften blir sendt til den registrerte eieren av kjøretøyet, som ikke nødvendigvis var den faktiske føreren på det tidspunktet.
Forbrukerombudet og samferdselsministeren har begge gitt uttrykk for en oppfatning som er forenlig med FDMs tolkning, mener medlemsforeningen.
I juli 2024 presiserte Forbrukerombudet overfor parkeringsselskapene at avgifter fysisk skal legges på kjøretøyet eller overføres direkte til sjåføren.
Parkeringsklagenemnda er også innkalt til informasjonsmøte i Samferdselsdepartementet for å drøfte saken.
– Vi er glade for at Forbrukerombudet og samferdselsministeren leser pålegget på samme måte som FDM. En avklaring er nødvendig.
– Og vi håper at det i fremtiden ikke vil være noen tvil om hvordan reglene skal forstås, sier Dennis Lange.