18. mars, 2025

Media: Nissan vil gjenopplive Primera-navnet

Det er indikasjoner på at Nissan Primera gjør comeback. Uansett har Nissan igjen søkt varemerkebeskyttelse for modellnavnet.

Midt i Nissans kanskje mest alvorlige krise noensinne, har det dukket opp en interessant opplysning i flere Sørøst-asiatiske markeder.

Nissan har søkt å få Pimera-navnet varemerke igjen. skriver Carcsoops .

Nissan søkte om beskyttelse 13. februar i år, og så langt er det bare oppført som "under vurdering" av myndighetene.

Nyhetene kan imidlertid være både fugl og fisk. Japanerne kan faktisk nettopp ha utvidet beskyttelsen av navnet. Eller det kan tyde på at Pimera-navnet gjør comeback.

Nissan Primera, en bilmodell som en gang var fast inventar på europeiske veier, debuterte i 1990 som Nissans modell for en mellomstor sedan.

Primea kan bli en av seks nye biler i Europa

Med tre generasjoner bak seg, hvorav den siste er spesielt husket for sin karakteristiske design og "futuristiske" interiør, var Primera i produksjon frem til 2007, hvoretter den ble faset ut uten en direkte etterfølger.

Bilen var tilgjengelig i flere karosseristiler, inkludert en firedørs sedan, en femdørs liftback og en stasjonsvogn, noe som ga forbrukerne et bredt utvalg.

På slutten av 1990-tallet oppnådde Nissan Primera bemerkelsesverdig suksess i British Touring Car Championship (BTCC), med en andregenerasjons sedan som vant mesterskapet i både 1998 og 1999.

Den sportslige triumfen bidro til å styrke bilens image og popularitet, spesielt på det britiske markedet. Primera ble først og fremst solgt i Japan, Europa og Storbritannia, mens en sedanvariant ble markedsført i Nord-Amerika som Infiniti G20 fra 1990 til 2002.

På det europeiske markedet konkurrerte Nissan Primera med etablerte modeller som VW Passat, Ford Mondeo, Opel Vectra, Mazda6, Toyota Avensis, Renault Laguna og Peugeot 406.

Alle biler som konkurrerer om de samme kjøperne i mellomklassen for familiebiler. Men med den økende populariteten til SUV-er, begynte Pimera-konkurrentene – inkludert selve Pimera – å forsvinne fra markedet. Den eneste bilen dette faktisk ikke har skjedd med er Volkswagen Passat.

Spol frem til 2025 og det burde faktisk være plass til en ny Pimera. I hvert fall hvis Nissan skal holde det merket lover.

I mars i fjor sa japanerne at de ønsker å ha 30 nye biler på veiene allerede i 2030. 14 har forbrenningsmotor, mens majoriteten av 16 er rene elbiler. Imidlertid vil bare seks av dem komme til Europa.

Latest

Don't miss

Bill ville forby politiets kvoter for fartsbøter

I den amerikanske delstaten Ohio har folk fått nok....

Mercedes-sjef får monsterlønn tross krise

Mercedes sin svensk-tyske konsernsjef Ola Källenius tjente over en...

Oljegiganten angrer – mer olje, mindre fornybar energi

Oljegiganten BP vil redusere sine investeringer i fornybar energi....

Forstå gulvvaskemaskiner og deres plass i moderne rengjøring

De siste årene har gulvvaskemaskiner fått stor popularitet i...

Breaking: Ford introduserer 5 års garanti på elbiler i Danmark

Fra 13. mars 2025 utvider Ford garantien på alle...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Her råtner en forlatt Ford Escort Cosworth RS bort

Det er faktisk ikke bare én, men to Ford Escort Cosworth RS-er som råtner bort i denne låven. Bilene ser ut som noe som...

Norge gjør alle fartsbøter 40 prosent dyrere til tross for protester

Til tross for massive protester, gjør Norge alle fartshumper 40 prosent dyrere. Samtidig vil regjeringen forby trafikkalarmer. Nordmenn vil nå få enda mer penger...

«Wolf of Wall Street» kjøper Tesla: hyller Elon Musk som en amerikansk helt

Den tidligere aksjemegleren Jordan Belfort, kjent som «The Wolf of Wall Street», har kastet sin støtte bak Elon Musk og Tesla. I et innlegg...

7 av 10 personer i elbil har dårlig samvittighet

7 av 10 personer som velger elbil gjør det først og fremst av miljøhensyn, viser en ny undersøkelse fra det norske svaret til FDM,...

Bilfirma tjener millioner i Danmark etter 2 år

Den danske avdelingen av det norske bildelingsselskapet Hyre tjener ifølge dem allerede millioner av kroner etter bare to år på markedet. Det norske bilselskapet...

Tesla i Tyskland: Vi kjører for full kapasitet

– Vi bygger biler, ikke politiske posisjoner, sier sjefen for Tesla i Tyskland. Merkets antall lagerbiler er angivelig rekordlavt. Teslas fabrikk i Tyskland går...

Mekaniker advarer om ukjent Tesla-feil – "Det er alvorlig"

Teslas biler er ikke verre i dag enn de var i går. Men merket skjuler alvorlige feil ved bilene, sier mekaniker Fredrik Grufman. Mekaniker...

Dansk selskap svartelister Tesla – selger alle sine aksjer

Det danske pensjonsfondet AkademikerPension svartelister nå Tesla og selger unna alle aksjene de har i bilprodusenten. Forklaringen er Elon Musk. Det danske pensjonsfondet AkademikerPension...

Crazy sight rule slipper ut 33 tonn CO2 per år

Hvert år blir to millioner biler kontrollert i Danmark. Alle eiere må ta med seg tilsynsrapporten hjem i papirform. sier EU. Det koster 33...

Nissan: Det nytter ikke å tvinge folk til å kjøpe elbiler

Nissan vil ha flere gulrøtter for å lokke folk til elbiler. Så i stedet for at sjåførene blir tvunget av lovverket. Nissan mener ikke...

Elektrisk muskelbil selger ikke – prisen faller med 100 000 DKK. i pris

Dodge har så vanskelig for å finne kjøpere til den elektriske Charger Daytona at bilen har falt i pris med nesten 100.000 kroner etter...

Seat sier nei til elbiler for 2030

Det blir ingen elbiler fra det spanske VW-merket Seat. I hvert fall ikke for 2030, sier konsernsjefen. Seat vil ikke ha en elbil i...