9. mai, 2025

Media: Nissan vil gjenopplive Primera-navnet

Det er indikasjoner på at Nissan Primera gjør comeback. Uansett har Nissan igjen søkt varemerkebeskyttelse for modellnavnet.

Midt i Nissans kanskje mest alvorlige krise noensinne, har det dukket opp en interessant opplysning i flere Sørøst-asiatiske markeder.

Nissan har søkt å få Pimera-navnet varemerke igjen. skriver Carcsoops .

Nissan søkte om beskyttelse 13. februar i år, og så langt er det bare oppført som "under vurdering" av myndighetene.

Nyhetene kan imidlertid være både fugl og fisk. Japanerne kan faktisk nettopp ha utvidet beskyttelsen av navnet. Eller det kan tyde på at Pimera-navnet gjør comeback.

Nissan Primera, en bilmodell som en gang var fast inventar på europeiske veier, debuterte i 1990 som Nissans modell for en mellomstor sedan.

Primea kan bli en av seks nye biler i Europa

Med tre generasjoner bak seg, hvorav den siste er spesielt husket for sin karakteristiske design og "futuristiske" interiør, var Primera i produksjon frem til 2007, hvoretter den ble faset ut uten en direkte etterfølger.

Bilen var tilgjengelig i flere karosseristiler, inkludert en firedørs sedan, en femdørs liftback og en stasjonsvogn, noe som ga forbrukerne et bredt utvalg.

På slutten av 1990-tallet oppnådde Nissan Primera bemerkelsesverdig suksess i British Touring Car Championship (BTCC), med en andregenerasjons sedan som vant mesterskapet i både 1998 og 1999.

Den sportslige triumfen bidro til å styrke bilens image og popularitet, spesielt på det britiske markedet. Primera ble først og fremst solgt i Japan, Europa og Storbritannia, mens en sedanvariant ble markedsført i Nord-Amerika som Infiniti G20 fra 1990 til 2002.

På det europeiske markedet konkurrerte Nissan Primera med etablerte modeller som VW Passat, Ford Mondeo, Opel Vectra, Mazda6, Toyota Avensis, Renault Laguna og Peugeot 406.

Alle biler som konkurrerer om de samme kjøperne i mellomklassen for familiebiler. Men med den økende populariteten til SUV-er, begynte Pimera-konkurrentene – inkludert selve Pimera – å forsvinne fra markedet. Den eneste bilen dette faktisk ikke har skjedd med er Volkswagen Passat.

Spol frem til 2025 og det burde faktisk være plass til en ny Pimera. I hvert fall hvis Nissan skal holde det merket lover.

I mars i fjor sa japanerne at de ønsker å ha 30 nye biler på veiene allerede i 2030. 14 har forbrenningsmotor, mens majoriteten av 16 er rene elbiler. Imidlertid vil bare seks av dem komme til Europa.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Hvorfor er det ikke bilskilt foran på motorsykler?

Har du noen gang lurt på hvorfor det ikke...

Bilmerke konkurs for andre gang – har brent 3 milliarder

Det svenske bilmerket Volta Trucks, som bygde elektriske lastebiler,...

Toyota-sjef: Elbiler er mer sløsende enn du tror

Toyotas styreleder Akio Toyoda forsvarer fortsatt hybridbiler. 27 millioner...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo...

Ny regel hos Volvo får sterk kritikk: Utdatert tilnærming

Volvos hjemvendte direktør Håkan Samuelsson får nå hard kritikk...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...