9. mai, 2025

Tesla i Tyskland: Vi kjører for full kapasitet

– Vi bygger biler, ikke politiske posisjoner, sier sjefen for Tesla i Tyskland. Merkets antall lagerbiler er angivelig rekordlavt.

Teslas fabrikk i Tyskland går for fullt, ifølge fabrikksjef André Thierig.

Dette kommer etter en periode med fallende salgstall i landet. Nedgangen i salget falt sammen med en offentlig debatt om det politiske synet til selskapets administrerende direktør, Elon Musk.

Konsernsjefen støtter blant annet åpenlyst det høyreorienterte tyske partiet Alternativ for Tyskland (AfD).

Dette skriver Der Tagesspiegel .

Tesla etablerte sin nyeste fabrikk i 2022 i Grünheide utenfor Berlin. Åpningen fant sted etter en rask byggeprosess og var preget av deltagelse av forbundskansler Olaf Scholz, Brandenburgs statsminister Dietmar Woidke og Elon Musk.

Fabrikken er en betydelig arbeidsgiver i området med rundt 11.000 ansatte. Og ifølge fabrikkdirektøren har de ansatte det ganske travelt.

Tesla i Tyskland kjører på full kapasitet med et rekordlavt lager av biler

Produksjonen ved fabrikken har opplevd svingninger. I fjor var produksjonen rundt 1000 biler daglig. Men dette tallet har siden gått ned.

Noe av forklaringen ligger i en overgang til produksjon av den nye Model Y. André Thierig forteller imidlertid at produksjonen nå er tilbake til tidligere nivåer.

– Det er ingen planer om produksjonsstans, bemanningsreduksjoner eller andre kutt. Vi har lagt om produksjonen fra vår forrige modell til den nye Model Y, det tar tid, sier direktøren.

Tesla-fabrikken i Grünheide leverer også mange biler. Og ikke bare for det tyske markedet, men for hele Europa. De produserte bilene lagres i Neuhardenberg før de sendes til kunder.

Tesla opererer generelt etter prinsippet om å møte fastsatte kvoter før man begynner å sende biler til kunder.

Ifølge Der Tagesspiegel er imidlertid Teslas varelager i Tyskland for øyeblikket rekordlavt.

Med kun 3200 biler på lager, tilsvarende tre dagers produksjon sammenlignet med fjorårets produksjon, er lagerbeholdningen begrenset.

– Vi bygger ikke bare kjøretøy for det tyske markedet, men for 37 andre markeder, både innenfor og utenfor EU, forklarer André Thierig til media.

På statlig nivå er det imidlertid allerede bekymring for at Tesla kutter ned. Selv om fabrikkledelsen nekter for det.

I Norge, som på mange måter regnes som elbilenes paradis, er merket tilbake på topp. Les mer om det her .

Mens Tesla i Tyskland angivelig har svært få biler på lager, kunne ikke det samme sies for morselskapet i USA i fjor. I juni 2024 kom det frem at merket hadde 20 milliarder kroner bundet opp i lagerbiler som kunne sees fra verdensrommet.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilmerke i krise – splitter ny fabrikk kan bli forlatt

Det går så dårlig hos Volvo at en helt...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet...

Nye Audi Quattro får 530 hestekrefter – utsolgt på få timer

ABTs moderne tolkning av Audi Quattro er klar. Alle...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...