9. mai, 2025

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten.

Det viser seg at biler utstyrt med assistansesystemer oftere er involvert i ulykker sammenlignet med biler uten.

En ny studie fra et nederlandsk forsikringsselskap kaster lys over den overraskende trenden i skadestatistikken.

Marko Nanne fra forsikringsselskapet Univé påpeker at dette i hovedsak skyldes sjåførene selv. De har for vane å stole for mye på systemene.

– Mange som kjører slike biler overvurderer systemets muligheter, sier han.

Studien, som analyserer omfattende data om bilulykker i Nederland, har skilt mellom biler med og uten førerassistentsystemer, og resultatene har overrasket eksperter.

Bilulykker er ofte sjåførenes feil.

– I biler med førerassistentsystemer var antallet skader 25 prosent høyere i fjor, og i år forventer vi en økning på 44 prosent, sier Marko Nanne til Auto Week .

Ofte er biler som har førerassistentsystemer nyere og dyrere. Noe som bare gjør dem dyrere å reparere når ting går galt.

Noen assistansesystemer har imidlertid blitt obligatoriske de siste årene. Systemer som sjåfører ikke har lov til å slå av. I hvert fall ikke permanent. Les mer om det her.

Analytikere mener at eiere av disse bilene får en falsk følelse av trygghet i bilene sine. Med andre ord føler sjåførene seg altfor sikre på at ingenting vil gå galt. Datamaskinen tar seg av det. Men denne typen blind tillit til et databasert system øker i seg selv risikoen for ulykker.

Marko Nanne forklarer at bistandssystemene kun fungerer i begrenset grad. Som sjåfør har du ikke råd til å klatre bak rattet og slå av hjernen.

– Førerassistansesystemer har et stort potensial for å forebygge trafikkulykker og skader. Men de er for begrensede til å kunne brukes uten interaksjon fra sjåføren.

– Vi må innse at denne teknologien er et tillegg til kjøreferdighetene våre, ikke en erstatning for dem.

Nanne oppfordrer bileiere til å utvise forsiktighet og unngå å overlate krysset helt til bilens datamaskin, da fullt selvkjørende biler fortsatt er et fremtidsscenario.

I stedet bør sjåførene først og fremst stole på sin egen dømmekraft, med førerassistansesystemer som kun fungerer som tilleggshjelp.

– Hvis vi lykkes, vil vi virkelig kunne bruke fordelene med førerassistansesystemer, sier Marko Nanne.

Siden 2022 har EU innført krav om at nye biler skal utstyres med førerassistansesystemer som nødbremsehjelp, filskiftevarsling, parkeringssensorer og ryggekameraer.

I 2024 ble det lagt til tilleggsregler slik at alle nye biler som standard skal utstyres med såkalt intelligent cruise control og Event Data Recorder, som logger all informasjon om bilen ved en ulykke.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

USA vil ha en ny bilavgift – elbiler må betale 10 ganger mer

I USA har republikanerne foreslått å innføre en ny...

Hvorfor er det ikke bilskilt foran på motorsykler?

Har du noen gang lurt på hvorfor det ikke...

Dekkselskap tilbakekaller farlige sommerdekk

Dekkselskapet Goodyear har problemer med sommerdekket Eagle F1 Asymmetric...

Bilmerke i krise – splitter ny fabrikk kan bli forlatt

Det går så dårlig hos Volvo at en helt...

Nye fartskameraer blinker i en avstand på 1 kilometer

I England intensiverer politiet jakten på fartsovertredere. Det nye...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...