VWs BMW med W10-motor har fått nummerskilt

For noen år siden skrev vi her på Boosted om Volkswagens hemmelige W10-prosjekt med en BMW E39 M5. Nå har bilen nummerskilt på. I Slovakia av alle steder.

Tidligere Volkswagen-sjef Ferdinand Piëchs hemmelige prosjekt, som involverte en W10-motor mellom forhjulene på en BMW E39 M5, har nå fått skilt.

Hvordan dette kunne vært gjort, skal vi ikke kunne si. Men bilen er i hvert fall registrert i Slovakia.

I hjertet av prosjektet var utskiftingen av den originale 4,9-liters V8-motoren i BMW med en W10-motor utviklet internt hos Volkswagen. Piëch insisterte på at et slikt prosjekt, som han tidligere måtte skrote hos Porsche, skulle realiseres.

Volkswagen har over tid utviklet flere W-motorer, som skiller seg fra de mer vanlige V-motorene.

Blant de mest bemerkelsesverdige er W8-motoren som fant veien til noe så dagligdags som Volkswagen Passat.

BMW med W10-motor er enn i Slovakia

Den større søsteren Volkswagen Phaeton, sammen med lignende Bentley-modeller, fikk en W12-motor, og den gjenopplivede Bugatti en W16-motor.

Ferdinand Piëch var en pådriver for utviklingen av alle W-motorer i VW-gruppen. Og selv om W10-motoren aldri ble satt i serieproduksjon, var den fortsatt under utvikling.

Ettersom det angivelig manglet en passende plattform innenfor Volkswagens eget modellprogram som den nye motoren kunne testes på, ga Piëch grønt lys til kjøp av en BMW M5 (E39-generasjon).

I den bilen ble standard 4,9-liters V8-motor med 400 hestekrefter fjernet. I stedet installerte de den eksperimentelle W10-motoren, som angivelig har rundt 500 hestekrefter.

Ifølge flere kilder ble bilen brukt av Ferdinand Piëch selv. Det var også bare år etter at VW kom på ideen med de 10 sylindrene at BMW tok teknologien på alvor.

Imidlertid ble det 'bare' en V10-motor i den påfølgende E6x-generasjonen av M5. På den annen side var den motoren inspirert av tyskernes arbeid i Formel 1.

Den ombygde E39 M5 fungerte som en viktig testplattform for W10-teknologien, og erfaringene antas å ha vært viktige for den videre utviklingen som til slutt førte til W16-motoren i Bugatti Veyron.

Fordi bare dette ene eksemplet av bilen ble produsert, har den vært innhyllet i et visst mysterium, og dens faktiske eksistens har vært sterkt tvilt siden historien først dukket opp for flere år siden.

Den spesielle BMW M5 eies i dag av en bilsamler i Slovakia. Eieren ga Drive Tribe muligheten til å prøvekjøre bilen. Og ikke nok med det. Filmteamet har fått utforske mannens ellers ekstremt unike samling av motorer fra VW-konsernet.

Den nåværende eieren har også en annen W10-motor bygget av Volkswagen. Den motoren er lagret separat og har ifølge eieren aldri vært installert i en bil. Samlergarasjen rommer også en W8- og en W12-motor.

https://www.youtube.com/watch?v=vYiLXU4mZR4


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i...

Dansk bilforhandler går med et tap på 51 millioner danske kroner.

Den tidligere danske bilimportøren KW Bruun kom ut av...

Dette er bilmerkene danskene er mest misfornøyde med

Den årlige AutoIndex-undersøkelsen avslører betydelige nedganger for Peugeot og...

Regjeringen vil fjerne den kontroversielle grensen for biler i Danmark.

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vurderer å fjerne den kontroversielle...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...