En tysk studie viser at elbiler stoppes av betydelig færre havari enn diesel- og bensinbiler. De har imidlertid batteriproblemer til felles.
Debatten om elbiler kontra biler med forbrenningsmotor handler ikke bare om ytelse og CO2-utslipp.
Pålitelighet er også en viktig faktor. Ifølge Europas størsteveihjelpsorganisasjon , den tyske ADAC, ser det ut til at elbiler gjør det best i den kampen. ADACs krasjdata viser en klar trend som gir elbiler en fordel sammenlignet med bensinbiler.
Organisasjonens ansatte, kjent som «De gule englene», reagerte på over 3,6 millioner krasj i fjor.
De samlet inn detaljer fra hver samtale. Den store datamengden viser at elbiler har færre havari enn biler med forbrenningsmotor.
For biler registrert mellom 2020 og 2022 opplevde elbiler 4,2 kollisjoner per 1000 kjøretøy. Det tallet var 10,4 for biler med forbrenningsmotor i samme aldersgruppe. Det viser tall fra ADAC.
ADAC annonserte for første gang i 2024 at de hadde nok data til å vurdere påliteligheten til elbiler. Konklusjonen var allerede i favør av elbiler. Med nok et år med data har den konklusjonen bare blitt sterkere.
Selv om ADAC mottok flere henvendelser om elbiler enn noen gang før, sto de bare for 43 678 av totalt 3,6 millioner anrop. Det tilsvarer kun 1,2 prosent av alle anrop.
12-voltsbatteriet: Den store synderen for alle biler
Økningen i utrykninger etter elbiler skyldes trolig den økte populariteten til elbiler. Flere elbiler på veiene betyr flere potensielle tilbakekallinger. Resultatene vurderes også å være mer nøyaktige nå som noen av elbilene har blitt eldre.
Det vanligste problemet for begge drivverkstypene var det samme. Det var 12-volts batteriet. Det lille batteriet var årsaken til 50 prosent av havariene for elbiler.
For biler med forbrenningsmotor var 12-voltsbatteriet ansvarlig for 45 prosent av havariene. Dette er et utbredt problem på tvers av teknologier.
Ser man på andre kategorier de siste årene, har biler med forbrenningsmotor hatt flere eller like mange problemer.
Dette gjelder for eksempel det elektriske anlegget og motorstyringen. Billykter gir også opphav til flere oppfordringer til forbrenningskjøretøyer.
ADAC-studien er basert på et solid datagrunnlag. De ansatte registrerte detaljer fra hver og en av de over 3,6 millioner assistanse.
ADACs data: Mer enn 3,6 millioner utrykninger
Den tyske bilklubben ADAC er en stor organisasjon. Dataene deres gir et godt bilde av driftssikkerheten til biler i Europa.
De mange utlysningene gir et statistisk grunnlag for å sammenligne ulike biltyper og årganger. Dette er dataene som viser den forbedrede påliteligheten til nyere elbiler.
Det er verdt å merke seg at hovedproblemet for elbiler ikke er selve høyspentbatteriet som driver bilen.
På den annen side er det det tradisjonelle 12-volts batteriet, som også finnes i bensin- og dieselbiler. Den forsyner bilens grunnleggende elektriske systemer.
Vil du vite mer om elbiler, nye bilmodeller eller tester av ulike biler, kan du finne mye mer informasjon her på Boosted.dk.
Vi dekker pågående nyheter og trender innen bilverdenen. Vet du for eksempel hvordan danske Tesla-eiere er posisjonert dersom merket går konkurs? Les mer om det her .