EU og Kina i intense forhandlinger: Tariffer på kinesiske elbiler kan snart være en saga blott og erstattet av faste minstepriser for bilprodusentene.
Forhandlingene mellom EU og Kina har startet. De kan potensielt fjerne gjeldende straffetoll på kinesiske elbiler.
En ny modell med minstepriser for bilprodusentene ligger på bordet. Dette kan endre vilkårene for salg av elbiler fra Kina i Europa.
EU har innført tilleggsavgifter på elbiler importert fra Kina. Gjeldende priser varierer betydelig. Tollsatsen er typisk mellom 17 og 45 prosent.
Noen spesifikke bilprodusenter har imidlertid oppnådd lavere tollsatser. Det avhenger av den enkelte produsents situasjon og vilje til å samarbeide under EUs undersøkelser.
Dette skriver Handelsblatt .
En alternativ løsning utredes nå. Ideen om å erstatte den variable straffeavgiften med faste minstepriser vinner terreng. Dette melder det tyske mediet Handelsblatt.
EUs handelskommissær Maros Sefcovic leder forhandlingene fra europeisk side. Han forhandler direkte med Kinas handelsminister, Wang Wentao. Målet er å finne en felles løsning.
Fra straffetoll til en minstepris for kinesiske elbiler
Kinas handelsdepartement har bekreftet forhandlingene. Departementet varsler at samtalene vil starte umiddelbart. Det signaliserer en vilje til å finne en løsning raskt.
Den foreslåtte modellen innebærer å sette en minstepris. Kinesiske elbiler kan ikke selges under den prisen i EU. Dette skal sikre mer rettferdig konkurranse i markedet.
Detaljene for å sette minstepriser er ennå ikke kjent. Dette blir et sentralt punkt i de kommende forhandlingene mellom partene.
Bakgrunnen for EUs straffetoll har vært bekymringer om statsstøtte. EU mener kinesiske produsenter får urettferdig statsstøtte. Dette gir dem et konkurransefortrinn.
En avtale om minstepriser kan potensielt løse disse bekymringene. Dette kan gjøres uten å anvende de omstridte tariffene.
Fremtiden for kinesisk elbilhandel
Forhandlingene markerer et nytt kapittel i handelsforholdet. Både EU og Kina viser interesse for å unngå en eskalerende handelskonflikt. Dette gjelder spesielt i den voksende elbilsektoren.
Utfallet av forhandlingene er imidlertid fortsatt usikkert. Det avhenger av partenes evne til å komme til enighet om komplekse detaljer. Dette gjelder spesielt nivået på eventuelle minstepriser.
En utgivelse vil ha innvirkning på bilmarkedet i Europa. Dette kan påvirke prisene på elbiler og konkurransen mellom europeiske og kinesiske merker. Forbrukerne vil følge utviklingen nøye.
Utviklingen innen elbiler og internasjonal handel er stadig i bevegelse. På Boosted.dk kan du holde deg oppdatert på siste nytt om elbiler.
Vi dekker også utviklingen for spesifikke bilmerker, inkludert de kinesiske produsentene som vinner terreng på det danske markedet. Eller som kanskje ikke engang klarer det fordi de blir tvangsutskrevet. Les mer om det her .