3. mai, 2025

Floppet i Danmark: «Vi undervurderte sjåførene»

Kinesiske Nio floppet så stygt i Danmark at sjefen og de fleste ansatte ble sparket. Nå innrømmer merkets grunnlegger at de har undervurdert europeerne.

Kinesiske bilprodusenter opplever motstand i det europeiske markedet. Det har vist seg vanskeligere enn forventet for flere merker å oppnå en sterk posisjon i EU.

Den totale markedsandelen til kinesiske bilmerker i EU er bare 4,3 prosent. Dette viser tall fra bransjeanalytiker Matthias Schmidt.

Merker som Nio, BYD, Xpeng og Zeekr sliter med å øke salget.

En viktig årsak er tollsatsene EU innfører på biler produsert i Kina. Tariffen gjør biler dyrere for europeiske forbrukere.

Samtidig selger merkene generelt bilene mye dyrere i Europa. Noe som også var tilfelle, fordi elbiler ble rammet av straffetoll. Les mer om det her .

Dette svekker kinesiske bilmerkers evne til å konkurrere på pris. Pris er ofte et sterkt salgsargument for nye merker.

Flere produsenter har også hatt problemer med å bygge effektive distribusjonsnettverk. Det er en utfordring å få bilene til forhandlere og kunder i de ulike EU-landene.

Nio er et av merkene som har følt på utfordringene. Merkets administrerende direktør og grunnlegger, William Li, innrømmer at planene var for optimistiske.

«Vi hadde utvilsomt undervurdert utfordringene i EU i våre opprinnelige planer», sa William Li til Financial Times .

Nio valgte å slutte å selge bilene sine i Danmark i fjor. Akkurat som den danske sjefen og de fleste ansatte ble oppsagt.

Ifølge merkets danske nettside er det kun standardbiler igjen å velge mellom. Det ser imidlertid ikke ut til at noen av bilene kan leveres.

Til tross for motgangen, fastholder Li at Nio vil fortsette å jobbe for å øke sin markedsandel i EU. De gir ikke opp det europeiske markedet.

Utfordringer med toll og distribusjon

Matthias Schmidt påpeker at det nettopp er tollsatsene på elbiler fra Kina som har bremset fremgangen.

Dette gjelder selv om merker som Xpeng og BYD lanserte nye modeller spesielt for EU. Introduksjonen av nye biler har ikke vært nok til å overvinne barrierene.

BYD er imidlertid fortsatt optimistisk med tanke på potensialet i Europa. Bilprodusenten har oppjustert forventningene sine for eksporten til EU.

Tidligere forventet BYD å sende 15 prosent av eksporten sin til EU i år. Det tallet er nå økt til 20 prosent.

Zeekr, et annet kinesisk merke under Geely-gruppen, går inn på det danske markedet. De ser ikke på tollsatser som et uoverstigelig hinder for konkurranseevne.

Mars Chen er nestleder i Zeekr.

– I noen land er tollen høy, dette gjelder alle. "Det er ikke et problem." Zeekr mener at betingelsene er de samme for alle importører, står det i en kommentar til Financial Times.

Ulike strategier for kinesiske merkevarer

Den politiske situasjonen spiller også en rolle. Kina prøver å forbedre forholdet til EU.

Landet ønsker flere forhandlinger for å finne løsninger for å unngå høyere biltariffer. I tillegg har flere kinesiske bilmerker begynt å bygge fabrikker i eller like utenfor EU for å unngå tollsatser.

Kinesiske bilprodusenter bruker forskjellige strategier. Noen, som BYD, øker eksporten aggressivt.

Andre, som Nio, justerer planene sine etter å ha møtt motstand. Nye aktører som Zeekr kommer inn med en tro på at de kan konkurrere til tross for tollmurer.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skylder 19 milliarder – nå stenger fabrikken uansett

KTM stenger fabrikken i 3 måneder fordi underleverandør har...

Fotoboks fanger 30 000 sjåfører på en enkelt uke

Det er ikke bare i Danmark det jaktes på...

Volkswagen lider store tap – 40 prosent ned

Volkswagen sliter med høye kostnader og et svakt kinesisk...

Audi må ikke bygge en ny R8, sier VW-sjef

Det er ingen planer om en ny Audi R8,...

Bilgiganten ombestemmer seg: Ikke alle burde kjøre elbil

Kinesiske BYD har nå tydeligvis erkjent at man ikke...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dekkselskap tilbakekaller farlige sommerdekk

Dekkselskapet Goodyear har problemer med sommerdekket Eagle F1 Asymmetric 6, som kan deformeres og føre til at bilen mister kontroll. Hvis du har Goodyear...

Elbilforeningen tatt på alvor – snakk om at Tesla er trukket tilbake

For andre gang på noen måneder har nordmennene vært for raske, og nå må en historie om Tesla trekkes tilbake. Bilen er jo ikke...

Toyota: Sportsbiler kan ikke kjøre på strøm

Toyotas styreleder Akio Toyoda foretrekker motorstøyen og lukten av bensin i sportsbiler. Elbilen FT-Se må i beste fall vente, mener han. Toyotas styreleder Akio...

SUV-er øker risikoen for død med 130 prosent

En ny studie fra Imperial College London viser at SUV-er og pickup-er øker risikoen for død blant barn med 130 prosent. En ny studie...

Sparket 1300 ansatte – bilmerket gjenoppstår etter 14 år

Det spanske bilmerket Santana Motor permitterte sine siste 1341 ansatte da merket stengte i 2011. 14 år senere har en ny eier sikret seg...

Sponsor uttalte seg – Formel 1-treneren har fått sparken

Allerede før han startet Formel 1-sesongen, gikk det rykter om at Jack Doohan skulle forlate Alpine. Nå har konkurrentens sponsor uttalt seg etter et...

Elbil eller bensin: Hva er best for klimaet akkurat nå?

En leser er i tvil: Bør han bytte ut Volvo-bensinbilen sin med en Polestar-elbil for klimaets skyld? Vi prøver å finne svaret. En leser...

Tilbakekalling av elbiler – «Det er for mye plass i baksetet»

Det finnes tilbakekallinger og så finnes det dumme tilbakekallinger. Sistnevnte blir nå tvunget gjennom av Volkswagen. I USA er det for mye plass i...

Dansk racerfører drept i ulykke nær hjemmet sitt

63 år gamle Stig Neergaard, som konkurrerte i dragracing både nasjonalt og internasjonalt, omkom i en ulykke nær hjemmet sitt i Hammer onsdag kveld....

Kevin Magnussen jukset seg ut av Formel 1-kontrakt i 2026

Han har blitt nevnt som en åpenbar kandidat. Men nå må Kevin Magnussen se seg forbigått av Cadillac, som blir med i Formel 1...

Det er her hver fjerde elbil fra Toyota ender opp.

bZ4X har vært og er en skandale for Toyota. Nå viser det seg at nordmenn kjøper én av fire elbiler som merket sender til...

Den neste BMW M3 vil få en helt ny sekssylindret motor

Den kommende BMW M3 på Neue Klasse-plattformen er tilgjengelig som elbil eller med en helt ny 6-sylindret bensinmotor. Neste generasjon av BMW M3 er...