I Sverige klager både sjåfører og passasjerer over at de føler seg uvel i 29 elektriske busser fra Kina. En sjåfør ble så syk at han kastet opp.
I Sverige går alarmen fordi mer enn 29 nye elektriske busser fra Kina kan være giftige.
Både sjåfører og passasjerer føler seg ukomfortable på bussene. De rapporterer om kvalme og svimmelhet etter turer med de kinesiskbygde bussene. En sjåfør har blitt så syk at han har kastet opp.
Det er også rapporter om et mystisk svart støv inne i bussene. Støvet legger seg som en hinne på alle overflater i bussene.
Problemene har ført til at sjåfører har brukt ansiktsmasker under overfarten.
Situasjonen eskalerte da en sjåfør kastet opp under et skift. Sjåføren er nå sykemeldt. Flere andre sjåfører klager over hodepine og tørre slimhinner.
Dette er skrevet av avisen Expressen .
Passasjerene har også merket problemene. En passasjer beskrev det som tåke inne i bussen og tykt, svart støv.
En luftprøve tatt i en av bussene har vist høye nivåer av flere forskjellige stoffer. Disse er benzen, toluen og xylen. Disse stoffene kan være helseskadelige ved innånding.
Helseproblemer og giftstoffer i elektriske busser
Kommunefagforeningen mottok dokumentasjon på problemene. Det viser at bussene lekker. Farlige stoffer kommer inn i kabinen.
Ifølge fagforeningen er arbeidsmiljøet direkte farlig. De forberedte en sikkerhetsstopp for bussene. Stoppen er imidlertid midlertidig utsatt etter dialog med arbeidsgiveren Connect Bus.
Connect Bus har fått en uke på seg til å løse situasjonen.
– Det handler om de ansattes helse. «Det finnes målinger her som viser at det ikke er bra, så vi må ta grep», sier Dan Alf fra Kommunal til avisen Expressen.
Bussimportøren Yes-EU svarer nå på saken.
«Vi tar dette alvorlig», sier Anders Carnlöf fra Yes-EU. Han forklarer at de har jobbet med å løse problemet i noen uker sammen med Connect Bus.
Ja-EU opplyser at de selv skal undersøke luftprøven. De påpeker at testen ble utført uten deres viten. Selskapet har imidlertid allerede en handlingsplan klar.
Undersøkelser og løsninger på vei
Anders Carnlöf sier at feilen er funnet. De oppdaget en mindre lekkasje fra rommet bakerst i bussen. Det vil si det som vanligvis huser motoren i en dieselbuss.
Herfra kom støv inn i hytta. Yes-EU har nå tettet lekkasjen på de fleste bussene. Carnlöf understreker at de ikke har opplevd lignende problemer med bussene sine i andre land.
De 29 elektriske bussene ble satt i drift i september i fjor. De er bygget i Kina av CRRC Electric Vehicles.
Selv om bussmodellen ifølge Connect Bus har blitt testet i andre land, har de aldri vært i Sverige.
Bussene er bygget av flere deler fra Europa, men er primært satt sammen i Kina. De har store LFP-batterier fra CATL med kapasiteter på 564 og 700 kWh.
Bussene er 15 meter lange og veier over 20 tonn. De har en sentralmontert motor med et dreiemoment på 3500 Nm. Lading skjer via doble CCS-kontakter. Den tekniske ytelsen er høy, men det hjelper lite når ansatte blir syke.
Avtalen mellom Connect Bus og Östgötatrafiken går over ti år. Den har en verdi på nesten 650 millioner danske kroner.
Verken Östgötatrafiken eller Connect Bus kunne velge bort kinesiskproduserte busser i anbudet. Dette er forbudt i henhold til svensk anskaffelseslovgivning.
Samtidig vil flere politikere i Danmark se på om personbiler fra kinesiske bilmerker kan utelukkes fra offentlige anbudsrunder. Les mer om det her .