Formel 1 står overfor en enorm prisøkning for det nye bærekraftige drivstoffet fra 2026. Teamene frykter kostnader på opptil 2100 kroner per liter.
Formel 1 forbereder seg på en ny æra fra 2026.
En ny motorforskrift innføres samtidig som alle lag er forbudt å kjøre på noe annet enn 100 prosent bærekraftig e-drivstoff.
Den grønne omstillingen ser imidlertid ut til å bli et dyrt foretagende for Formel 1-teamene. Det er spesielt prisøkningene på drivstoff, som er helt enorme, som forårsaker de bekymrede rynkene.
Kilder i sporten peker på en mulig literpris på over 2100 danske kroner. Dette er en enorm økning fra dagens omtrent 210 kroner per liter. Faktisk tilsvarer dette en tidobling av prisøkningen på bare ett år.
Utviklingen av de nye drivstoffene er allerede i gang. Teknologien er kompleks og kostnadene er høye. Flere medier rapporterer om utviklingskostnader på 1 150 til 1 540 kroner per liter akkurat nå.
Noen frykter at sluttprisen til og med kan overstige 2100 kroner per liter. Det vil skje når 2026-sesongen starter. En ikke navngitt teamleder kaller utviklingen «latterlig».
Dette er hva The Race skriver.
De høye prisene vil ramme lagenes budsjetter hardt. Det finnes imidlertid en liten trøst for de lagene som ikke har en offisiell drivstoffpartner.
Kostnader utenfor budsjetttaket
Med en literpris på 2 100 kroner kan drivstoffkostnadene komme opp i 700 000 kroner. Det er per lag for én lob-helg.
Over en hel sesong med 24 lobber, teller det. Den totale drivstoffregningen kan overstige 16,5 millioner kroner per lag. Det er en betydelig utgift.
Lag som ikke har en offisiell drivstoffpartner er spesielt hardt rammet. De er tvunget til å kjøpe drivstoff til full markedspris. Dette skaper en potensiell ulikhet i feltet.
Formel 1 har innført et budsjetttak. Dette bør begrense lagenes totale utgifter. En liten trøst for lagene er imidlertid at drivstoffkostnadene er unntatt fra den grensen.
I følge sportens økonomiske regelverk teller ikke «kostnaden for FIA-homologert drivstoff».
Men selv om utgiften er utenfor taket, påvirker det lagenes økonomi.
Fremtiden for F1-drivstoffteknologi
Den store prisøkningen skaper bekymring i hele F1-miljøet. Flere lag jobber for å finne løsninger. De ønsker å begrense de økende kostnadene.
Det internasjonale motorsportforbundet, FIA, er klar over problemet. De har bekreftet at de diskuterer alternative løsninger med teamene. Et forslag er å standardisere visse deler av drivstoffet.
Dette vil bety at noen komponenter er like for alle. Samtidig vil det fortsatt være rom for begrenset teknisk utvikling fra individuelle drivstoffleverandører.
Det kan dempe prisene litt. Men Formel 1-teamene må nok kutte ned i årene som kommer dersom den vanvittige literprisen er og blir en realitet.
Nikolas Tombazis er FIAs tekniske direktør for Formel-klassene. Han sier at man må forvente høyere kostnader med alt nytt.
«All ny teknologi er dyr i starten, men prisene synker alltid over tid», forteller Tombazis til The Race.
Han påpeker at erfaringene fra Formel 1 kan være til nytte for utviklingen av fremtidens drivstoff. Dette gjelder også vanlige personbiler.
Nikolas Tombazis tar rett og slett ikke opp det faktum at syntetisk drivstoff ikke er en ny oppfinnelse. Bensin som ikke er laget av olje ble oppfunnet helt tilbake i 1913 av den tyske kjemikeren Friedrich Bergius.