Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren.

Den japanske bilprodusenten Nissan er i en alvorlig økonomisk krise. En gjeld på hele 40 milliarder kroner truer bilmerket.

Direktør Ivan Espinosa har derfor igangsatt en omfattende spareplan for å forsøke å navigere Nissan gjennom de økonomiske utfordringene; Det gjør imidlertid ikke situasjonen mindre kritisk.

For å skaffe den nødvendige kapitalen prøver Nissan nå å hente inn over 48 milliarder kroner. Dette må gjøres gjennom en kombinasjon av lån og salg av ulike eiendeler.

Planen innebærer utstedelse av verdipapirer. De kan senere konverteres til aksjer. I tillegg vurderes salg av høyrenteobligasjoner i både dollar og euro.

Dette rapporteres av Bloomberg .

Bilmerket ser også på muligheten for å selge deler av sin eierandel i Renault. Batteriprodusenten AESC kan også bli solgt.

Flere fabrikker er lagt ut for salg, inkludert anlegg i Sør-Afrika og Mexico. Selv eiendommer i USA og Nissans hovedkvarter i Yokohama kan være på listen over ting japanerne må kvitte seg med.

Administrerende direktør Ivan Espinosa prøver også å sikre seg et lån på over 9,6 milliarder danske kroner. Her er den britiske regjeringen og dermed finansdepartementet involvert i å sikre mange tusen arbeidsplasser i landet.

Bilmerket har sin største europeiske fabrikk i Sunderland. Fabrikken er den største arbeidsplassen i hele den britiske bilindustrien.

Nissan har også lovet å investere ytterligere omtrent 17,2 milliarder danske kroner i elbiler ved akkurat den fabrikken.

Flere banker har allerede sagt at de er villige til å hjelpe Nissan med lån. Til tross for de alvorlige nyhetene steg Nissans aksjekurs på Tokyo-børsen, hvor selskapet er notert.

Det er imidlertid usikkert om hele redningsplanen kan realiseres. Styret har ennå ikke gitt sin endelige godkjenning til de mange initiativene. Men det er forventet at det snart skal falle på plass.

Drastiske kutt og usikker fremtid for Nissan

Bakgrunnen for Nissans nåværende situasjon er en raskt forverret økonomi. Interne dokumenter fra Nissan peker på en risiko for et driftsresultat på minus 19,8 milliarder danske kroner.

Det er dersom de nåværende amerikanske tollsatsene opprettholdes. Selv uten tollsatsene forventes et tap på rundt 13,2 milliarder danske kroner. I så fall ville det være det største tapet i selskapets historie.

Som en konsekvens av de økonomiske problemene har Ivan Espinosa varslet en stor sparepakke.

Så mange som 20 000 jobber forventes å gå tapt globalt. Syv av Nissans 17 fabrikker står i fare for å bli nedlagt. To av fabrikkene antas å ligge i Japan, i nærheten av Yokohama. Disse fabrikkene står for nesten en tredjedel av landets totale produksjon.

Tidligere forsøk på å slå seg sammen med konkurrenten Honda mislyktes. Uenighet om omfanget av kuttene var en av årsakene til det mislykkede forsøket. En fusjon kunne ellers ha skapt en sterkere japansk bilallianse.

Offisielt har Nissan fortsatt en kontantbeholdning på omtrent 88,2 milliarder danske kroner.

Ifølge Espinosa er det nok til å dekke driften i 12 til 18 måneder. Kredittvurderingsbyråene har imidlertid allerede nedgradert Nissans kredittvurdering til såkalt «junk-status».

Dette signaliserer høy risiko for investorer. Kontantstrømmen var også negativ i det siste regnskapsåret.

Det kan se ut som begynnelsen på slutten for et av Japans mest kjente bilmerker. Men situasjonen er ikke uten lyspunkter.

Nye investeringer i gigantfabrikk gir håp for fremtiden

En ny batterifabrikk er planlagt i Sunderland. Den britiske regjeringen og andre investorer støtter prosjektet. Les mer om det her –

Hvis en ny handelsavtale mellom Storbritannia og USA resulterer i lavere tollsatser på elbiler, kan det gi Nissan en midlertidig frist. Dette vil spesielt være til fordel for produksjonen i Sunderland.

Akkurat nå handler det imidlertid om å overleve for Nissan. Når en bilprodusent begynner å vurdere å selge sitt eget hovedkontor. McLaren gjorde det samme i en såkalt sale and lease back-modell, da de også manglet penger for noen år siden.

Nissan står overfor en avgjørende periode. De kommende månedene vil vise om redningsplanen er tilstrekkelig til å sikre bilmerkets overlevelse og fremtidige posisjon i det globale bilmarkedet.

Selv om Nissan i Japan har sagt at spareplanen er global, har den danske importøren i et svar til Boosted sagt at de er unntatt fra kuttene. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla ansetter sjåfører til «selvkjørende» biler

Ingen Tesla kan kjøre seg selv ennå. Heller ikke...

Volvo permitterer 3000 ansatte – for å spare 12 milliarder

Volvo Cars kutter 15 prosent av kontorpersonalet globalt for...

Stockholm får forbud mot å forby dieselbiler

Stockholms ambisiøse plan om å forby diesel- og hybridbiler...

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm...

Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....