Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere.

Det kinesiske bilmerket Neta sliter med å overleve. Ryktene om forestående konkurs svirrer intenst rundt selskapet.

Merkets salgstall har allerede stupt, og grunnlegger Fang Yunzhou er under press i Shanghai.

Et tydelig tegn på problemene kom da Neta fjernet skiltet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Det skjedde om natten tidligere denne uken. Arbeiderne brukte tau og stillas til oppgaven.

Neta forklarer selv at han forsvant fordi en leieavtale hadde utløpt. Ledelsen har imidlertid ikke oppgitt noen ny adresse for hovedkvarteret.

Dette rapporteres av Carnewschina .

Samtidig meldes det om interne maktkamper innad i den delvis statseide bilprodusenten. Flere statseide aksjonærer ønsker angivelig å fjerne grunnlegger Fang Yunzhou.

Han har for tiden en dobbel rolle som både administrerende direktør og styreleder.

Dobbeltrollen kan neppe forklare hele Netas tilbakegang. Men på mange måter har salget gått fra vondt til verre.

I 2022 solgte merket 152000 elbiler. I fjor falt tallet til bare 64000 biler. En nedgang på nesten 58 prosent.

Produksjonen har stoppet opp – nå presser gjelden seg

Den nåværende situasjonen er kritisk for Neta. Produksjonen av Netas elbiler har stoppet helt opp. Dette skyldes ubetalte regninger til underleverandører.

Leverandører av både bildeler og elbilbatterier har stoppet leveransene sine. De venter på betaling fra den kriserammede produsenten. Betalinger de mest sannsynlig aldri vil motta.

Gruppen bak Neta sliter med store milliardunderskudd. Dette har forverret den økonomiske situasjonen betraktelig de siste årene.

Det nøyaktige omfanget av underskuddet er ikke helt klart, men morselskapet har allerede gått konkurs.

Netas fremtid er derfor svært usikker. Mange observatører i bilbransjen har allerede spådd at konkurs er rett rundt hjørnet.

I så fall vil det være nok et eksempel på den harde konkurransen i Kina, hvor vestlige merkevarer også er under press.

Analytikere peker på den intense konkurransen i det kinesiske elbilmarkedet. Nye aktører og etablerte merkevarer presser prisene ned til et nivå der det er vanskelig – og for noen umulig – å tjene penger.

Netas utfordringer i et konkurransepreget marked

Kinas marked for elbiler er verdens største. Men det er også et av de mest foranderlige, og det stiller store krav til alle aktører.

Forbrukerpreferanser endrer seg raskt. Det krever konstant innovasjon og tilpasning fra bilmerker som ønsker å forbli relevante. Og her har Neta hatt mer enn litt problemer med å holde følge.

Tidligere massiv statlig støtte til elbilindustrien i Kina har også blitt redusert. Dette legger ytterligere økonomisk press på mindre og mer sårbare aktører som Neta.

Netas problemer kan også påvirke eventuelle internasjonale ambisjoner. Mange kinesiske bilmerker sikter seg inn på Europa og andre markeder. En konkurs vil stoppe disse planene for Neta.

Mens andre satser på å bli gjenfødt direkte ved å flykte helt fra Kina. Det er blant annet tilfellet for Aiways. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansken taper 20 millioner kroner i konkurs hos bilgiganten

Alle dansker har tapt milliarder på Northvolts konkurs. Men...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser...

Det er en akutt mangel på dieselbiler – «De forsvinner!»

Brukte dieselbiler som Volvo XC90 og VW Passat er...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One. Eller rettere sagt; det fantes. For nå har enda en omkommet i et flammehav. Noe...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen har sikret seg en kontrakt verdt én million. Håpet er om flere lob-serier . Den...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel Alfa Romeo blir angrepet av rust, sier forhandleren. Eieren forstår ikke. I gamle dager, da...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte Rallye Monte-Carlo 13 ganger og vant det danske mesterskapet i 1962, er død. Han ble...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi han parkerte bilen sin foran en ladestasjon i Hamburg. En sjåfør parkerte faktisk ulovlig. Men...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en løgn. Det har nå kostet virksomheten 90000 danske kroner fordi saken har endt i en...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder på Trump og sier at det kan skade amerikanernes appetitt på elbiler. For bare ett...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent. Konkurrenter som BYD og Xiaomi vinner terreng, spesielt i Kina, og BYD har nå overgått...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...