Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp.

En alvorlig krise truer Europas bilfabrikker og produksjonen av elbiler.

Tilførselen av sjeldne jordmetaller, som er avgjørende for nye biler og spesielt batteripakkene til elbiler, er i fare.

Dette skyldes Kinas dominerende rolle i verdensmarkedet for de livsviktige og svært sjeldne jordartene.

Om noen få uker, kanskje bare fire til seks, kan lagrene til flere europeiske bilmerker være tomme. En produksjonsstans virker dermed uunngåelig.

Kina kontrollerer praktisk talt nesten hele verdens forsyning av sjeldne metaller. Landet står for majoriteten av gruvedriften.

Kina håndterer også ni av ti raffinerte produkter som brukes i elbiler. Dette gjelder også de kraftige magnetene som brukes i mange elbiler.

Situasjonen har nylig eskalert ytterligere. Kina begynte å kreve eksportlisenser for disse materialene.

Det finnes ikke noe fungerende system for å håndtere de nye kravene. Resultatet var og er en brå stopp i eksporten av metallene.

Siden den gang har flere europeiske produsenter kjempet en tøff kamp. De prøver å sikre nye forsyninger av de viktige metallene.

Noen bilmerker har fått individuelle tillatelser gjennom avtaler direkte med den kommunistiske regjeringen i Beijing. Det er imidlertid ingen garanti for at disse avtalene er verdt papiret de er skrevet på.

Tvert imot har hele situasjonen med mangelen på sjeldne metaller og jordarter havnet i en slags politisk gråsone.

Dette er skrevet av næringsmediet Wirtschaftswoche .

– Du får førerkort, men de kan når som helst trekkes tilbake på grunn av påståtte formelle feil, forteller en kilde i den europeiske bilbransjen til media.

Prisøkninger og produksjonsstans truer hele den europeiske bilindustrien

Tiden renner også ut for europeiske bilmerker. Bransjeeksperter advarer om at produksjonsstans er uunngåelig når lagrene allerede er tomme.

For slik det ser ut nå, kommer det ingen nye forsyninger.

Dette gjelder spesielt for bilmerker som har investert tungt i elektrifisering av modellprogrammene sine. Kostnadene merkes allerede tydelig i bransjen.

Prisene på visse sjeldne jordmetaller har økt betydelig. Enkelte metaller har blitt opptil 50 prosent dyrere på bare noen få måneder. Dette legger ytterligere press på produksjonskostnadene.

En pris som bare én gruppe må betale – nemlig sjåførene. En gruppe som allerede må leve med at deres ellers nye biler er verdt så godt som ingenting når de ruller ut av forhandleren.

Boosted har tidligere fortalt hvordan dansker med elbiler blir overrasket over å oppdage at de er teknisk insolvente fordi bilene deres synker i verdi. Les mer om det her.

Dette er ikke første gang Kina har brukt kontroll over råvareforsyninger som et geopolitisk verktøy.

Tilbake i 2010 oppsto det en konflikt mellom Japan og Kina. På den tiden stoppet Kina eksporten av sjeldne metaller uten forvarsel eller forklaring.

Under koronapandemien førte også Kinas nulltoleransepolitikk til store problemer. Komponenter satt fast i kinesiske havner.

Det lammet fabrikker over hele verden og skapte globale forsyningsproblemer i bilindustrien.

Til tross for tidligere advarsler har den vestlige verden ikke klart å redusere sin avhengighet av Kina.

Industrien har fortsatt å kjøpe de samme råvarene fra den samme dominerende leverandøren.

Alternativer og veien videre i Europa

Batteriproduksjon i Europa har så langt blitt ansett som for dyrt. Det har vært en motvilje mot å bygge storskala resirkuleringsanlegg.

Og aktørene som har testen er enten for små eller har endt opp konkurs. Dette gjelder for eksempel svenske Northvolt.

Utvikling av alternative teknologier har heller ikke vært en topprioritet. Nå er imidlertid situasjonen så kritisk at den kan true hele overgangen til elbiler i Europa.

Noen bilprodusenter prøver imidlertid aktivt å bryte seg løs fra avhengigheten. BMW har utviklet elektriske motorer som ikke krever sjeldne jordmetaller i det hele tatt.

Renault jobber med lignende teknologi i bilene sine. Mercedes har også klart å redusere mengden sjeldne metaller i noen av sine nyere modeller.

Men selv disse merkene er fortsatt avhengige av metallene. Dette gjelder andre komponenter som høyttalere, avansert elektronikk og diverse kontrollsystemer i bilene. Det store spillet om råvarer fortsetter derfor i kulissene.

Noen observatører mistenker Kina for bevisst å legge press på EU. Målet kan være å oppnå tolllette på kinesiskproduserte elbiler som eksporteres til Europa.

Andre ser utviklingen som nok en alvorlig påminnelse. Det viser hvor sårbar europeisk industri har blitt for forstyrrelser i globale forsyningskjeder.

Midt i kaoset finnes det imidlertid uventede vinnere. De få vestlige selskapene som fortsatt utvinner eller raffinerer sjeldne jordmetaller, kan se frem til bedre tider.

Med stigende priser kan virksomhetene deres raskt bli ekstremt lønnsomme. De kan potensielt spille en nøkkelrolle i Europas fremtidige uavhengighet fra kinesiske råvarer. Spørsmålet er om det allerede er for sent å snu trenden.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge,...

Ekspert: Disse bilene blir mye dyrere nå

En finsk ekspert spår at brukte diesel- og bensinbiler...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de holdt ord. I det minste har de første forhandlerne fått se den nye Celicaen. Det...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder kroner på utvikling, ser det nå ut til at elbilmerket Bollinger Motors unngår konkurs. En...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender også britene ryggen til Tesla. Bare i mai har salget falt med 45 prosent. Det...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten i Stockholm i 1986, eide statsminister Olof Palme en Volvo 264. I dag er den...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt ut på lasteskipet Morning Midas 3. juni opp fra dekket der en rekke elbiler står...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig, den akselererer også uventet. Men Stellantis Group kaller den «en standardfunksjon». Den nye elektriske Dodge...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til å låne et stort milliardbeløp. De nye pengene, som beløper seg til nesten 4 milliarder...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om bord, inkludert 681 hybridbiler og 65 elbiler, brenner utenfor kysten av Alaska etter en dramatisk...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra kaldstart. Men dette er helt normalt og ingenting å bekymre seg for. Det er imidlertid...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som vil bli tatt frem når EU innfører det nye CO2-kvotesystemet ETS2 fra 2027. Både diesel...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler, inkludert 800 elbiler, om bord. Mannskapet er evakuert ettersom brannen fortsetter å rase. En alvorlig...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer så godt som hele ledergruppen. Noen stillinger vil forsvinne helt. Store endringer påvirker for tiden...