Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige.
Unge sjåfører mellom 18 og 29 år går ikke i samme retning som resten av bilkjøperne i Danmark. Elbilen er ikke førstevalget deres når de skal ut og kjøpe bil.
Ifølge en ny undersøkelse utført av YouGov for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, forventer bare 29 prosent av unge at deres neste bil blir en elbil.
Dette står i sterk kontrast til de eldre aldersgruppene i undersøkelsen, hvor rundt 60 prosent sier at de ville valgt en elbil.
I motsetning til dette sier 30 prosent av unge at de ønsker å kjøpe en bensinbil, mens 12 prosent heller mot diesel.
Dette tyder på at de yngste bilkjøperne ser annerledes på alternativene når valget står mellom strøm, bensin og diesel.
For mange handler det om økonomi. Ifølge Sparekassen Kronjylland finnes det en klar forklaring.
«Når du er ung og ønsker å kjøpe din første bil, er det ofte en bruktbil med lav pris. Og de er sjelden elektriske», sier Jonas Dueholm Skov Petersen, forretningsutviklingssjef i banken, i en pressemelding .
Han påpeker at elbiler generelt er nyere og derfor koster mer å kjøpe – uavhengig av drivstoff. Og den høyere prisen kan være en hindring når budsjettet er stramt.
Elbiler har blitt billigere – men ikke billige nok
Unge mennesker er også mindre bevisste på de totale kostnadene ved å eie en elbil. Ifølge banken er det en feil å kun se på kjøpesummen.
Elbiler har vanligvis lavere vedlikeholds- og drivstoffkostnader. I tillegg har de lavere grønn eieravgift. Dette kan bety at bilen er billigere i det lange løp enn en eldre bensinbil.
«Man må se på hele bilens økonomi. Ikke bare på hva som er i frontruten», sier Jonas Dueholm Skov Petersen.
Flere banker, inkludert Sparekassen Kronjylland, tilbyr også elbillån med lavere renter.
Dette kan gjøre elbiler rimeligere for førstegangskjøpere. Men ikke alle unge er klar over disse lånemulighetene.
Sparebankkunder låner til elbil
Bankens egne tall viser en tydelig utvikling. Tidligere hadde kundene mest vanlige billån. Men det bildet har snudd. Nå er elbillån i flertall.
Denne trenden er imidlertid ikke drevet av unge sjåfører.
Ifølge Sparekassen Kronjylland er det hovedsakelig de mer etablerte voksne som tar opp elbillån.
De har bedre økonomi og synes det er lettere å finansiere nyere biler. For unge mennesker handler valget i stor grad om disponibel inntekt – og her kan brukte bensinbiler virke som det eneste realistiske valget.
Høyere forsikringspremier og mer kraft i elbiler
Det er også andre faktorer som kan spille inn når unge velger bil. Mange elbiler har flere hestekrefter enn eldre bensinmodeller. Dette kan gi raskere akselerasjon, men også en høyere forsikringspremie.
«Det kan være en utfordring for en ny sjåfør å håndtere en bil med mye kraft», sier Lene Rasmussen, skadeansvarlig hos Gjensidige.
Samtidig understreker hun at nyere elbiler (og nyere biler generelt, red.) vanligvis er utstyrt med moderne sikkerhetsutstyr.
Det kan gjøre kjøringen tryggere – spesielt for uerfarne sjåfører. Funksjoner som ryggekamera, adaptiv cruisekontroll og filassistent er ofte standard i nye elbiler.
Men med mer makt følger ansvar. Og de høyere forsikringspremiene kan være en ekstrautgift som unge mennesker helst vil unngå.
Flere unge mennesker kan velge elbiler med bedre informasjon
En del av forklaringen på unges valg kan også være mangel på kunnskap. Mange er ikke klar over fordelene med elbillån eller de lavere driftskostnadene. Dette kan bidra til å presse dem mot eldre fossildrevne biler.
Banken mener at bedre informasjon kan endre på det.
Når unge mennesker først ser på den totale økonomien ved bilen og blir oppmerksomme på elbillån med lavere renter, kan bildet endre seg. Om det skjer er et helt annet spørsmål.
Men akkurat nå velger de fleste fortsatt bensin eller diesel når de investerer i sin første bil.