Tesla er et stykke unna målet om å bygge 1,8 millioner biler innen 2023. Bilmerket kan ta i bruk et nytt, men likevel kjent, våpen.
Må må ikke? Det er nok det flere enn noen få bilister som spør seg selv i disse dager. I hvert fall når det kommer til kjøp av ny Tesla. Prisene har svingt betydelig siden nyttår. Og nå kan det være enda en svingning på vei. For å nå målet om 1,8 millioner biler produsert i 2023, mangler Tesla nesten 500 000 biler. Biler skal bygges på mindre enn et kvarter. Men ifølge Thomas Martin, som er senior porteføljeforvalter hos Tesla-aksjonær Globalt, tørker interessen ut. LES OGSÅ: Thomas hater biler – punkterer dem «fordi noen trenger det» Det kan imidlertid Tesla spare ved å sette ned prisen nok en gang. Noe vi kanskje får svar på når Tesla presenterer merkevarens siste kvartalsregnskap i dag. Men at Tesla ikke kan unngå å tjene mindre pr bil, kan også bety et fall i verdien av merket på aksjemarkedet. – Slik jeg ser det er en av hovedårsakene til Teslas høye verdsettelse, i tillegg til deres høyere vekst enn andre bilselskaper, deres historisk høyere marginer sammenlignet med bransjen. – Men hvis vi i kveld ser at trenden med Teslas nedadgående marginer fortsetter, kan det bety at aksjen blir straffet når regnskapet kommer, skriver Oskar Barner Bernhardtsen, nordisk investeringsstrateg i Saxo Bank, i en kommentar tilEkstra Bladet .