Etter 13 år uten manuell girkasse i modellutvalget, vurderer Ferrari å gi teknologien et comeback. Kundene spør etter det, sier utviklingssjefen.
Utviklingssjef ved Maranello-fabrikken Gianmaria Fulgenzi peker på Icona-serien etter kundepress og rykter om Lewis Hamiltons ønske om en gjenfødt Ferrari F40
Ferrari vurderer å gi den manuelle girkassen et comeback. Dette skjer etter 13 års pause for det ikoniske bilmerket. Det er produktutviklingssjef Gianmaria Fulgenzi som åpner opp om muligheten i et nytt intervju.
Det er spesielt Ferraris mest dedikerte kunder som spør etter den manuelle girkassen igjen. De vil ha tilbake den mer involverende kjøreopplevelsen.
En mulig retur til manuell girkasse vil sannsynligvis være i en begrenset serie. Fulgenzi peker på den eksklusive Icona-serien. Biler i den serien produseres kun i svært begrenset antall. For eksempel er det bare 499 eksempler på den åpne Ferrari SP2.
Hvis Ferrari ombestemmer seg, vil det bety at manuell girkasse fortsatt er forbeholdt de få utvalgte som har råd til det merket kan tilby i den spesielle Tailor Made-avdelingen.
Tidligere Icona-modeller som Monza SP1, SP2 og Daytona SP3 hadde alle automatgir. En manuell følger vil alt annet likt være en helt annen måte å kjøre på.
Lewis Hamilton drømmer om en gjenopplivet Ferrari F40
Den siste Ferrari med tre pedaler og manuell girkasse var California-modellen. Produksjonen av denne modellen stoppet tilbake i 2012.
Siden den gang har hele Ferraris modellutvalg gått over til girkasser med dobbel clutch. Dette har gitt raskere girskift, men fjernet et element av forbindelse mellom eier og bil.
Presset kommer ikke bare fra kundene. Ryktene sier at syv ganger Formel 1-verdensmester Lewis Hamilton vil at hans nye arbeidsgiver skal bygge en etterfølger til F40-modellen. Og det med manuell girkasse.
Bilen kan hete F44. Det ville i så fall vært en hyllest til Hamiltons startnummer i Formel 1.
Ferrari, V12-motoren og fremtiden
Det er imidlertid tekniske utfordringer knyttet til et comeback til trepedalteknikken. Spesielt for Ferraris kraftige V12-motorer. Gianmaria Fulgenzi påpeker det høye øyeblikket.
En V12-motor med over 700 Nm krever en meget robust clutch. Dette kan gjøre clutchpedalen vanskelig å betjene for sjåføren. Ferrari må kanskje begrense motormomentet i en manuell modell for at bilen skal leve med.
En manuell Ferrari i Icona-serien vil sannsynligvis være ekstremt dyr. Den siste Icona-modellen, Daytona SP3, kostet rundt 24 millioner danske kroner. Og likevel ble den utsolgt umiddelbart.
En ny modell med en unik, nyutviklet manuell girkasse kan bli enda dyrere. Det vil plassere bilen i en prisklasse reservert for svært få samlere.
Betraktningene rundt manuell girkasse kommer på et tidspunkt hvor Ferrari har stor suksess. Merket satte salgsrekord i fjor. Fabrikken i Maranello har nok bestillinger til å holde produksjonen i gang til 2026.
Samtidig lanserer Ferrari sin første elbil i år. Det er et historisk skritt for det italienske luksusmerket. Elbilen må tiltrekke seg nye kundegrupper.
Hos Boosted.dk følger vi nøye med på utviklingen hos Ferrari og andre spennende bilmerker. Du kan lese mer om Ferraris historie, fremtid og helt vanvittige inntjening her .