Offentlige kasser er lave i Tyskland. For eksempel mangler selskapet bak det tyske motorveinettet – Autobahn – hele 74 milliarder danske kroner.
Allerede i desember slengte Tysklands regjering kassen foran folk i nye elbiler, da en tilskuddsordning for bilene ble avsluttet med umiddelbar virkning.
Ordningen ble skrinlagt i et forsøk på å lappe et gapende hull i den tyske statskassen. Og nå kan avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung avsløre litt mer om hvor ille det står til.
Det skriver Auto Bild .
Totalt mangler i underkant av 10 milliarder euro, som tilsvarer 74 milliarder danske kroner, i statskassen. Penger som ellers måtte brukes de neste fire årene.
LES OGSÅ: Dansk bilselskap konkurs – nå skal den selges
Penger som skulle ha gått til arbeid på rundt 4500 nedslitte motorveibruer og strekninger.
For øyeblikket forhandler den tyske regjeringen, som består av flere partier, om Tysklands økonomi og finanslov for de kommende årene. Og det ser dårlig ut.
I hvert fall når det gjelder en stor planlagt infrastrukturplan, som samferdselsminister Volker Wissing står bak. Pengene er rett og slett ikke der. Noe det tyske svaret til Rigsrevisionen, den såkalte føderale revisjonen, påpekte allerede i januar.
En annen ting er at selskapet som er ansvarlig for driften av Autobahn, Autobahn GmbH, mangler personale.
– Det er nødvendig å tilføre både personell og økonomi til Autobahn GmbH, heter det i den føderale revisorrapporten, som også inneholder en løsning.
Nemlig at staten sparer penger på å droppe utvidelser av motorveinettet og infrastruktur generelt. Altså å bruke penger på å forbedre det allerede eksisterende nettet av motorveier og broer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!