18. mars, 2025

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten.

Det viser seg at biler utstyrt med assistansesystemer oftere er involvert i ulykker sammenlignet med biler uten.

En ny studie fra et nederlandsk forsikringsselskap kaster lys over den overraskende trenden i skadestatistikken.

Marko Nanne fra forsikringsselskapet Univé påpeker at dette i hovedsak skyldes sjåførene selv. De har for vane å stole for mye på systemene.

– Mange som kjører slike biler overvurderer systemets muligheter, sier han.

Studien, som analyserer omfattende data om bilulykker i Nederland, har skilt mellom biler med og uten førerassistentsystemer, og resultatene har overrasket eksperter.

Bilulykker er ofte sjåførenes feil.

– I biler med førerassistentsystemer var antallet skader 25 prosent høyere i fjor, og i år forventer vi en økning på 44 prosent, sier Marko Nanne til Auto Week .

Ofte er biler som har førerassistentsystemer nyere og dyrere. Noe som bare gjør dem dyrere å reparere når ting går galt.

Noen assistansesystemer har imidlertid blitt obligatoriske de siste årene. Systemer som sjåfører ikke har lov til å slå av. I hvert fall ikke permanent. Les mer om det her.

Analytikere mener at eiere av disse bilene får en falsk følelse av trygghet i bilene sine. Med andre ord føler sjåførene seg altfor sikre på at ingenting vil gå galt. Datamaskinen tar seg av det. Men denne typen blind tillit til et databasert system øker i seg selv risikoen for ulykker.

Marko Nanne forklarer at bistandssystemene kun fungerer i begrenset grad. Som sjåfør har du ikke råd til å klatre bak rattet og slå av hjernen.

– Førerassistansesystemer har et stort potensial for å forebygge trafikkulykker og skader. Men de er for begrensede til å kunne brukes uten interaksjon fra sjåføren.

– Vi må innse at denne teknologien er et tillegg til kjøreferdighetene våre, ikke en erstatning for dem.

Nanne oppfordrer bileiere til å utvise forsiktighet og unngå å overlate krysset helt til bilens datamaskin, da fullt selvkjørende biler fortsatt er et fremtidsscenario.

I stedet bør sjåførene først og fremst stole på sin egen dømmekraft, med førerassistansesystemer som kun fungerer som tilleggshjelp.

– Hvis vi lykkes, vil vi virkelig kunne bruke fordelene med førerassistansesystemer, sier Marko Nanne.

Siden 2022 har EU innført krav om at nye biler skal utstyres med førerassistansesystemer som nødbremsehjelp, filskiftevarsling, parkeringssensorer og ryggekameraer.

I 2024 ble det lagt til tilleggsregler slik at alle nye biler som standard skal utstyres med såkalt intelligent cruise control og Event Data Recorder, som logger all informasjon om bilen ved en ulykke.

Latest

Don't miss

Elektrisk muskelbil selger ikke – prisen faller med 100 000 DKK. i pris

Dodge har så vanskelig for å finne kjøpere til...

Union frykter at Ford i Europa vil gå konkurs

Etter en kapitaltilførsel på 33 milliarder kroner må Ford...

Mekaniker advarer om ukjent Tesla-feil – "Det er alvorlig"

Teslas biler er ikke verre i dag enn de...

Volkswagen taper 13 milliarder på ny konkurs

Volkswagen, som var største aksjonær i Northvolt, tapte 13...

Tjenestemann siktet for «gal kjøring» i 92 km/t

En betjent krasjet inn i andre biler og veltet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Nye Xpeng G6 får raskere lading og 80 andre oppdateringer

Den kommende versjonen av Xpeng G6 kan lades på rekordtid og har ny teknologi, mer komfort og lavere pris, noe som bør få Tesla...