9. mai, 2025

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten.

Det viser seg at biler utstyrt med assistansesystemer oftere er involvert i ulykker sammenlignet med biler uten.

En ny studie fra et nederlandsk forsikringsselskap kaster lys over den overraskende trenden i skadestatistikken.

Marko Nanne fra forsikringsselskapet Univé påpeker at dette i hovedsak skyldes sjåførene selv. De har for vane å stole for mye på systemene.

– Mange som kjører slike biler overvurderer systemets muligheter, sier han.

Studien, som analyserer omfattende data om bilulykker i Nederland, har skilt mellom biler med og uten førerassistentsystemer, og resultatene har overrasket eksperter.

Bilulykker er ofte sjåførenes feil.

– I biler med førerassistentsystemer var antallet skader 25 prosent høyere i fjor, og i år forventer vi en økning på 44 prosent, sier Marko Nanne til Auto Week .

Ofte er biler som har førerassistentsystemer nyere og dyrere. Noe som bare gjør dem dyrere å reparere når ting går galt.

Noen assistansesystemer har imidlertid blitt obligatoriske de siste årene. Systemer som sjåfører ikke har lov til å slå av. I hvert fall ikke permanent. Les mer om det her.

Analytikere mener at eiere av disse bilene får en falsk følelse av trygghet i bilene sine. Med andre ord føler sjåførene seg altfor sikre på at ingenting vil gå galt. Datamaskinen tar seg av det. Men denne typen blind tillit til et databasert system øker i seg selv risikoen for ulykker.

Marko Nanne forklarer at bistandssystemene kun fungerer i begrenset grad. Som sjåfør har du ikke råd til å klatre bak rattet og slå av hjernen.

– Førerassistansesystemer har et stort potensial for å forebygge trafikkulykker og skader. Men de er for begrensede til å kunne brukes uten interaksjon fra sjåføren.

– Vi må innse at denne teknologien er et tillegg til kjøreferdighetene våre, ikke en erstatning for dem.

Nanne oppfordrer bileiere til å utvise forsiktighet og unngå å overlate krysset helt til bilens datamaskin, da fullt selvkjørende biler fortsatt er et fremtidsscenario.

I stedet bør sjåførene først og fremst stole på sin egen dømmekraft, med førerassistansesystemer som kun fungerer som tilleggshjelp.

– Hvis vi lykkes, vil vi virkelig kunne bruke fordelene med førerassistansesystemer, sier Marko Nanne.

Siden 2022 har EU innført krav om at nye biler skal utstyres med førerassistansesystemer som nødbremsehjelp, filskiftevarsling, parkeringssensorer og ryggekameraer.

I 2024 ble det lagt til tilleggsregler slik at alle nye biler som standard skal utstyres med såkalt intelligent cruise control og Event Data Recorder, som logger all informasjon om bilen ved en ulykke.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgiganten ombestemmer seg: Ikke alle burde kjøre elbil

Kinesiske BYD har nå tydeligvis erkjent at man ikke...

EU-regler: 15-åringer kan nå kjøre bil

EU har endret sine førerkortregler for første gang siden...

Audi tjener milliarder – men salget faller

Audi rapporterer en økning i omsetningen på 12 prosent...

28 000 defekter utløser tilbakekalling av 721 000 biler

Over 28 000 motorhavarier har rammet General Motors. Cadillac...

Korte 50 km/t – sjelden Porsche knust for millioner

I den amerikanske delstaten Florida har en eier av...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene. Tesla og Elon Musk...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027. Det...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark. Volvo...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil rekkevidde i Kina, men den ikoniske stasjonsvognen er nå blitt en SUV – og lanseres...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet. Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på...

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det koste opptil 374 000 danske kroner. i Finland. Finnene kan ikke få tak i de...