Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten.
Det viser seg at biler utstyrt med assistansesystemer oftere er involvert i ulykker sammenlignet med biler uten.
En ny studie fra et nederlandsk forsikringsselskap kaster lys over den overraskende trenden i skadestatistikken.
Marko Nanne fra forsikringsselskapet Univé påpeker at dette i hovedsak skyldes sjåførene selv. De har for vane å stole for mye på systemene.
– Mange som kjører slike biler overvurderer systemets muligheter, sier han.
Studien, som analyserer omfattende data om bilulykker i Nederland, har skilt mellom biler med og uten førerassistentsystemer, og resultatene har overrasket eksperter.
Bilulykker er ofte sjåførenes feil.
– I biler med førerassistentsystemer var antallet skader 25 prosent høyere i fjor, og i år forventer vi en økning på 44 prosent, sier Marko Nanne til Auto Week .
Ofte er biler som har førerassistentsystemer nyere og dyrere. Noe som bare gjør dem dyrere å reparere når ting går galt.
Noen assistansesystemer har imidlertid blitt obligatoriske de siste årene. Systemer som sjåfører ikke har lov til å slå av. I hvert fall ikke permanent. Les mer om det her.
Analytikere mener at eiere av disse bilene får en falsk følelse av trygghet i bilene sine. Med andre ord føler sjåførene seg altfor sikre på at ingenting vil gå galt. Datamaskinen tar seg av det. Men denne typen blind tillit til et databasert system øker i seg selv risikoen for ulykker.
Marko Nanne forklarer at bistandssystemene kun fungerer i begrenset grad. Som sjåfør har du ikke råd til å klatre bak rattet og slå av hjernen.
– Førerassistansesystemer har et stort potensial for å forebygge trafikkulykker og skader. Men de er for begrensede til å kunne brukes uten interaksjon fra sjåføren.
– Vi må innse at denne teknologien er et tillegg til kjøreferdighetene våre, ikke en erstatning for dem.
Nanne oppfordrer bileiere til å utvise forsiktighet og unngå å overlate krysset helt til bilens datamaskin, da fullt selvkjørende biler fortsatt er et fremtidsscenario.
I stedet bør sjåførene først og fremst stole på sin egen dømmekraft, med førerassistansesystemer som kun fungerer som tilleggshjelp.
– Hvis vi lykkes, vil vi virkelig kunne bruke fordelene med førerassistansesystemer, sier Marko Nanne.
Siden 2022 har EU innført krav om at nye biler skal utstyres med førerassistansesystemer som nødbremsehjelp, filskiftevarsling, parkeringssensorer og ryggekameraer.
I 2024 ble det lagt til tilleggsregler slik at alle nye biler som standard skal utstyres med såkalt intelligent cruise control og Event Data Recorder, som logger all informasjon om bilen ved en ulykke.