Hos Mahle advarer administrerende direktรธr Arnd Franz om konsekvensene av EUs forbud mot forbrenningsmotorer fra 2035. Han frykter tapet av europeiske arbeidsplasser.
Administrerende direktรธr i Mahle-gruppen, Arnd Franz, er svรฆrt bekymret for utsiktene til et forbud mot nye forbrenningsmotorer i EU.
Franz pรฅpeker at et slikt forbud kan true bรฅde arbeidsplasser og verdifull kunnskap i Europa.
Fra 2035 er planen at kun nye elbiler skal vรฆre tillatt รฅ selge innenfor EU. Men det er ennรฅ ikke tatt noen avgjรธrelse om mulige unntak for forbrenningsmotorer som kan kjรธre pรฅ CO2-nรธytrale drivstoffer โ det sรฅkalte e-drivstoffet.
Dette skriver Auto Bild .
Mahle-gruppen, med hovedkontor i Stuttgart, utvikler og produserer sine egne deler til forbrenningsmotorer. Men de siste รฅrene har man ogsรฅ begynt รฅ utvikle elektriske motorer.
Arnd Franz sine bekymringer handler imidlertid ikke utelukkende om EUs forbud mot fossilbiler. Ifรธlge sjefen er det ogsรฅ god grunn til รฅ vรฆre bekymret for de amerikanske tollsatsene.
โ Appellen vรฅr er enkel: Vi trenger teknologisk รฅpenhet.
โ Vi trenger godkjenning for forbrenningsmotorer som kan drives av bรฆrekraftig drivstoff i fremtiden.
Han nevner at det pรฅ kort sikt kan vรฆre biodrivstoff og pรฅ lengre sikt syntetisk drivstoff.
Tap av kunnskap og arbeidsplasser i Europa
Ifรธlge Franz vil det รฅ gi opp virksomheten med forbrenningsmotorer og hybridbiler bety tap av viktig kompetanse. Han frykter at de relevante jobbene innen forskning, utvikling og produksjon vil flytte seg og til slutt gรฅ tapt.
De tapte jobbene, og kunnskapen som fรธlger med dem, kan i stedet havne pรฅ steder som Kina, Nord-Amerika, Brasil og India. Hvis de ikke er helt fortapt.
Franz er bekymret for at andre deler av verden reagerer mer fleksibelt pรฅ fremtidige transportalternativer nรฅ som EU ikke gjรธr det.
โ De ยซfokuserer tydelig pรฅ en kombinasjon av elektrifisering og forbrenningsmotorerยป, forklarer Mahle-sjefen om situasjonen i andre deler av verden.
Dette stรฅr i kontrast til den mer entydige veien EU ser ut til รฅ ta.
Ifรธlge Franz kan dette fรธre til en utflod av den viktigste tyske og europeiske industrien, som bilsektoren. Han ser en reell fare for at Europa taper terreng.
ยซHvis forbudet mot forbrenningsmotorer opprettholdes, mรฅ vi ta avgjรธrelser innen de neste 12 til 24 mรฅnedeneยป, sier Franz.
Veien videre: E-drivstoff og bransjens respons
Bilindustrien fulgte i utgangspunktet veien mot en mobilitetsovergang med velvilje. Nรฅ gir imidlertid stadig flere toppledere fra bรฅde bilmerkene selv og underleverandรธrer uttrykk for bekymring.
Bรฆrekraftig drivstoff, som Franz fremhever, blir av noen sett pรฅ som en mulig vei videre. Biodrivstoff kan vรฆre en lรธsning pรฅ kort sikt, mens syntetisk drivstoff, eller e-drivstoff, er et mer langsiktig alternativ.
Dette er ogsรฅ en holdning som kan finnes her hjemme. En av dem som etterlyser handling er Gorm Ellegaard.
Han forteller Boosted at e-drivstoff ikke bare er en teknologi. Men en teknologi som faktisk er nรธdvendig. Les mer om det her.