Kinesiske BYD har nå tydeligvis erkjent at man ikke kan tvinge alle europeere til å bytte til elbiler. Så nå kommer hybridene også.
Kineserne kan ha rett fordi de lever i et diktatur. Men europeerne gjør ikke det. Og nå erkjenner BYD at ikke alle sjåfører i regionen vår ønsker elbilen.
BYDs regionsjef i Europa, Maria Grazia Davino, forteller Reuters .
Ikke alle er klare for strøm. «Vi trenger noe annet for å overbevise kunden», sa Davino til nyhetsbyrået.
– Hver måned finner vi den beste balansen mellom hva kunden ønsker og hva som gjør distribusjonen vellykket.
– I nær fremtid vil vi ha to søyler: en helelektrisk og deretter hybridbilen.
BYD rammes for tiden av tollsatsene som EU innførte på alle kinesiske elbiler i fjor. Men merket prøver å omgå det ved å bygge flere fabrikker i og utenfor Europa.
Det vil si i land som ikke er rammet av de samme høye tollsatsene. På den annen side har den enorme bilgruppen vanskeligheter med å snakke med europeere.
I hvert fall når det gjelder salg. For der du gjør et stort nummer ut hjemme i Kina, gjør det virkelig et stort nummer ut i Europa. Bare 37 000 biler ble produsert i første kvartal. Dette er biler som skal distribueres over hele Europa.
I tillegg til hybridene håper BYD å overbevise europeiske kjøpere med et nytt bilmerke kalt Denza. Kineserne selv mener at de på denne måten kan konkurrere med dyrere merker som BMW, Mercedes og Audi.
Den første modellen, kalt Denza Z9 GT, konkurrerer direkte med Porsche Taycan. Det er i hvert fall det kineserne håper på. Av samme grunn har over 30 000 ingeniører blitt ansatt. Les mer om det her .