Det er mange spennende elbiler å oppleve på helgens eCarExpo, men elbilmessen i København er absolutt ingen billig underholdning, sier flere av de danske bilimportørene nå.
Når eCarExpo åpner dørene på Bella Center denne uken, vil det være nok av elbiler å se på.
Men bak fasaden lurer en økende misnøye blant flere av de store bilimportørene. De peker spesielt på høye utstillingskostnader og byråkratiske prosesser som årsaker til deres frustrasjon over den svenske organiserte elbilmessen i hovedstaden. Det skriver Motormagasinet.dk i dag.
Mette Lolholm, Corporate Communications Manager hos BMW & MINI, er en av dem som ikke er helt fornøyd med det svenske Copenhagen-arrangementet.
– eCarExpo er dyrt og byråkratisk, og spesielt det første året var det veldig vanskelig i praksis, da det er to organisasjoner man må henvende seg til som utstiller – både Bella-senteret og arrangøren selv, sier Mette Lolholm til Motor magazine .
Har helt droppet messen
Hos Nissan i Danmark har standprisene og antall besøkende på eCarExpo fått den konsekvensen at importøren har droppet å delta på messen helt.
"Kostnadene ved å delta på eCarExpo står ikke i forhold til antall besøkende. Derfor har vi valgt å være tilstede på CHGP racing race i København og på Danmarks største bilmesse, Auto Show i Odense , hvor det i år var nesten 30 000 besøkende», forklarer kommunikasjonssjef i Nissan Nordic, Ann Stroby for Boosted.dk.
"På en messe som Auto Show er fokus på mye underholdning for hele familien, det er midt i landet, og gjestene kan oppleve både nye biler, klassiske biler, motorsport og mye mer. Det er fornuftig for oss til å delta på en slik bilmesse», sier Ann Stroby.
Hos den danske Renault-importøren beskriver presse- og markedssjef Søren Hyltoft også eCarExpo som en dyr og lite fleksibel opplevelse:
– Vi har opplevd eCarExpo som veldig byråkratisk og veldig dyrt. En detalj som at det koster ekstra fordi man har biler som kan testes er et godt eksempel, sier han.
"Bare for langt unna"
Ifølge Motormagasinet koster det hele 8.000 kroner pr bil å tilby prøvebiler i forbindelse med utstillingen, noe som har fått flere utstillere til å stille spørsmål ved om det er verdt investeringen.
I kjølvannet av misnøyen i København har magasinet Motor hørt rykter om at ideen om en ny elbilmesse i Herning burde vært diskutert med noen bilimportører. Men Ann Stroby fra Nissan er ikke opptatt av den ideen:
"Herning er et fint sted, men det er rett og slett for langt unna for mange importører og de besøkende fra Sjælland. Derfor er Odense Congress Center, hvor Auto Show holder til, det perfekte stedet for en bilmesse", avslutter hun .