Forelรธpig har BMW ingen planer om รฅ grave ned forbrenningsmotoren. I stedet mรฅ diesel- og bensinbilene bygges sammen med elbilene.
BMW har ikke tenkt รฅ gjรธre noe annet enn forskjellen som allerede er mellom elbiler og diesel/bensin.
Det forteller merkevarens produktsjef Bernd Kรถrber i et intervju med Autocar .
Tyskerne vil dermed beholde bรฅde forhjulsdrevne og bakhjulsdrevne diesel- og bensinbiler, selv om det er kommet elbiler. Og til tross for at BMW har bygget den siste forbrenningsmotoren i Tyskland. Les mer om det her .
Ifรธlge Bernd Kรถrber dropper ikke BMW forbrenningsmotoren fordi merket รธnsker รฅ vรฆre tilpasningsdyktig.
LES OGSร : Tesla-eier avslรธrt av ekskone โ mรฅ betale 700.000 kroner
โ Utviklingen avhenger av lovverk og hva kundene er ute etter.
โ I overskuelig fremtid vil vi bruke en teknologifleksibel tilnรฆrming, derfor har vi ogsรฅ tenkt รฅ bygge alle drivlinjer pรฅ samme samlebรฅnd, sier Bernd Kรถrber.
Pรฅ denne mรฅten mener Bernd Kรถrber at BMW sikrer seg mot bรฅde fabrikkstenging og permitteringer, slik Ford for eksempel gjรธr i disse dager.
โ Hvis markedet endrer retning, trenger vi ikke legge ned fabrikker eller redusere antall ansatte. Vi bytter bare til en annen drivlinje, stรฅr det.
Det er imidlertid slett ikke sikkert at BMW trenger รฅ tenke i sรฅ foranderlige baner. Uansett forventer Pieter Nota, som satt i merkevarens styre frem til i fjor, at EU enten angrer eller utsetter forbudet mot forbrenningsmotoren i lรธpet av svรฆrt kort tid.
โ En ny EU-kommisjon vil, mistenker jeg i hvert fall, ta stilling til en utsettelse eller justering av forbudet senest i 2026. Det er bare uunngรฅelig, tror jeg, sa Nota i et intervju med den nederlandske podcasten National Auto Show.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!