Det er først og fremst opp til de eldste sjåførene selv å bestemme om de vil fortsette å kjøre. Selv om de kanskje ikke burde sitte bak rattet lenger.
Både danske leger og pårørende til eldre sjåfører er bekymret for spesielt de eldre sjåførene.
Det er i stor grad opp til de eldre sjåførene selv å vurdere om de kan fortsette å kjøre. Dette skriver Kristeligt Dagblad .
Siden 2017, da også 17-åringer fikk sette seg bak rattet, har det vært opp til de eldste sjåførene selv å vurdere om de er i stand til å kjøre bil.
I 2017 ble den obligatoriske legesjekken for sjåfører over 75 år opphevet. Og siden 2013 har et korkort i utgangspunktet vært gyldig for alle sjåfører i 15 år.
LES OGSÅ: Nordjydes splitter nye Fisker har tapt minst 200.000 kroner i verdi
I stedet sies det nå at leger oppfordres til å holde et øye med om deres eldste pasienter, som også fortsatt er sjåfører, har den nødvendige kompetansen.
Men Gunver Lillevang, som er allmennlege og leder av sertifiseringsutvalget i Legeforeningen, mener dette er en lovlig optimistisk tolkning av sikkerheten på danske veier.
Også i Rådet for trygg trafikk sier direktør Mogens Kjærgaard Møller at de siden 2017, da lovendringen trådte i kraft, har fått mange flere henvendelser fra bekymrede pårørende til eldre sjåfører.
De eldre sjåførene er imidlertid ikke de eneste som snart må tilpasse seg et helt nytt regelverk på området rettskort. EU har ikke regulert denne typen ting siden 2006.
Men nå er en hel rekke svært betydelige endringer på vei. Selv om flere av de mest kontroversielle forslagene – bl.a. forbud mot natttrafikk – er skrotet igjen. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!