28. april, 2025

Dette er grunnen til at elektriske varebiler kan bli fremtidens nye biltrend

Store luksusvarebiler som Mercedes Vision V kan endre bilmarkedet, mener flere medier. Her er grunnen til at elektriske varebiler får mye oppmerksomhet akkurat nå.

En ny generasjon elbiler er på vei – og det er ikke SUV-er som stjeler søkelyset.

Ifølge flere eksperter ligger elektriske varebiler nå an til å bli den store vinneren i fremtidens bilmarked. Og bilprodusenter som Mercedes-Benz er allerede klare med luksuriøse ideer for hvordan fremtiden kan se ut.

Med presentasjonen av konseptbilen Vision V viste Mercedes hvordan elektriske varebiler ikke lenger bare er praktiske arbeidsredskaper.

De kan nå forvandles til rullende luksussalonger, kontorer eller hjem på hjul – perfekt for både private kjøpere og VIP-transport.

Elektriske varebiler utnytter plassen bedre enn SUV-er

Vision V er basert på Mercedes sin nye VAN.EA-plattform , som er utviklet spesielt for elbiler. Fordi batterier og motorer kan plasseres mer fleksibelt, kan hjulene skyves helt ut i hjørnene. Resultatet er mer kupéplass uten at bilen blir større utvendig.

Sammenlignet med tradisjonelle SUV-er utnytter en elektrisk varebil mye bedre plassen. En Honda Odyssey rommer for eksempel nesten like mye bagasje som en Chevrolet Suburban, selv om den er 53 centimeter kortere.

Kombinasjonen av lav gulvhøyde, store åpninger og høy effektivitet gjør varebiler til en sterk kandidat i en tid hvor plass, effektivitet og fleksibilitet blir stadig viktigere.

Mercedes håper å levere en rekkevidde på opptil 500 kilometer i sine nye luksusvarebiler, mens konkurrenter som Chrysler og Ford allerede jobber med lignende konsepter.

Derfor kan el-vans blive fremtidens nye biltrend
Kreditt: Mercedes

Elektriske varebiler er perfekte for fremtidens krav

Varebiler passer perfekt for styrken til elbiler. Formen gjør dem mer aerodynamiske enn mange SUV-er, noe som betyr lengre rekkevidde på en lading. Og fordi hytta kan utnyttes mye bedre, kan elektriske varebiler tilby både kontorplasser, loungemiljøer og familievennlige rom.

Spesielt i tettbygde strøk som Kina og Europa er det allerede stor etterspørsel etter elektriske luksusvarebiler, hvor de brukes som firmabiler og VIP-transport.

Flere eksperter anslår at USA og resten av verden vil følge etter – akkurat som vi har sett tidligere med SUV-er.

Samtidig kan de store elektriske varebilene bli et fristed for folk på farten. Fremtidige modeller vil være utstyrt med trådløst internett, store skjermer og muligheten til å gjøre bilen om til et mobilt kontor eller til og med et sted for en yogaøkt mens barna er på sport. Eller annen mangel.

Danmark og Norge kan dra nytte av utviklingen

I land som Danmark og Norge, hvor andelen elbiler allerede er svært høy, kan elektriske varebiler få ytterligere fart. Norge hadde allerede i 2024 en elbilandel på nesten 89 prosent av alle nye biler.

Her er Tesla Model Y den mest solgte bilen, men elektriske varebiler kan få en helt ny målgruppe de neste årene.

I Danmark vokser også behovet for fleksible biler, spesielt blant barnefamilier og bedrifter som ønsker en grønnere profil.

Hvis elektriske varebiler kan matche komforten til SUV-er samtidig som de tilbyr mer plass, kan de bli attraktive alternativer – spesielt i storbyer, hvor plassen er trang og bærekraft er viktigere.

Samtidig vil varebiler som Vision V kunne levere på både komfort, rekkevidde og funksjonalitet, noe som kan lokke kjøpere som ellers ville valgt SUV eller stasjonsvogn.

Elektriske varebiler passer til en ny tidsånd

Utvikling handler ikke bare om teknologi og rekkevidde. Eksperter påpeker at varebilen sender et helt annet signal enn den klassiske SUV-en. Der SUV-en ofte forbindes med individualisme og status, handler varebilen om fellesskap, deling og fleksibilitet.

– Varebiler er en mer menneskelig og inkluderende type bil, sier Felix Kilbertus fra designhuset Pininfarina, som også jobber med nye elektriske varebilkonsepter. "Det handler om å reise sammen – ikke bare om å beskytte deg selv."

Flere produsenter som Volkswagen, Chrysler og Ford har allerede planer om elektriske varebiler for både privat og kommersiell bruk. Mercedes-Benz vil også lansere luksusversjoner i USA – og kanskje senere i Europa.

Fremtiden for bilmarkedet kan derfor bli mye mer firkantet, romslig og sosial enn vi har vært vant til de siste 20 årene. Kanskje den neste store trenden ikke blir nok en SUV – men en romslig, stillegående og superpraktisk elektrisk varebil.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra...

Bilen din er skitnere enn toalettet – her er det verste

En studie fra Aston University viser at spesielt bagasjerommet...

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Kina-merket stoppet etter dødsulykke – kommer ikke uansett

Lanseringen av Xiaomis nye SUV, YU7, er satt på vent. Dette følger en dødsulykke i en av merkets biler i Kina. Xiaomis planer om...

Bilgiganten taper 95 millioner kroner dagen

Stort milliardtap i 2024-kontoer presser Nissan. Bilmerket fokuserer på restrukturering og nye elbiler som Ariya og en ny versjon av Leaf. Nissan er midt...

En av verdens villeste veier åpner igjen etter nødstenging

Trollstigen er en av de veiene du bare trenger å ha kart over før du tar på deg treskoene. Du har nå muligheten igjen...

Sanksjoner mot Russland tvinger Biltema til å stenge

Butikkjeden Biltema er nå tvunget til å stenge et varehus. Årsaken skal finnes i Nord-Norge, hvor det er mangel på kunder fra Russland. Sanksjoner,...

Fotoboks fanger 30 000 sjåfører på en enkelt uke

Det er ikke bare i Danmark det jaktes på sjåfører. I Honolulu, Hawaii, ble 30 000 sjåfører fanget i samme fotoboks på bare én...

2 millioner vil forby folk å vaske biler for hånd

Ifølge en ny undersøkelse ville 2 millioner svensker forby sjåfører å vaske sine egne biler for hånd. 9 av 10 mener det burde koste...

Audi må ikke bygge en ny R8, sier VW-sjef

Det er ingen planer om en ny Audi R8, sier Volkswagen Nord-Amerika-sjef Kjell Gruner. I hvert fall ikke slik vi kjenner det. Audi får...

Vanvittig dom: Hanne må aldri parkere foran huset sitt

Etter en lang rettssak har lagmannsretten gitt Oslo kommune medhold. Hanne Bjerknes får nå ikke lenger parkere eller bruke sine elbilladere på egen eiendom....

Elbil leveres uten elektriske vinduer og kun på stålhjul

Manuelle sidevinduer, stålhjul og ingen radio.. Det er 'utstyrspakken' fra det nye amerikanske bilmerket Slate. Til gjengjeld holdes prisen lav. Det nye amerikanske elbilmerket...

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....