Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig, den akselererer også uventet. Men Stellantis Group kaller den «en standardfunksjon».
Den nye elektriske Dodge Charger Daytona skaper overskrifter igjen.
Denne gangen er det fordi bilen akselererer helt uten at føreren bak rattet trykker på gasspedalen. Stellantis, som eier Dodgen, sier imidlertid at dette er fullstendig bevist.
Dette betyr at bilen akselererer av seg selv.
Handelsplattformen Edmunds har problemet direkte. Det skjedde i Dodge Charger Daytonaen de har til langtidstesting.
– Jeg kjørte ut på en hovedvei fra en parkeringsplass ved et kjøpesenter da instrumentpanelet på Charger begynte å lyse med varsellamper for stabilitetskontroll, kollisjonsvarslingssystem, regenerativ bremsing og mer.
«Det var også en kort melding – det kunne ha handlet om kollisjonsvarslingssystemet foran – og at bilen ville gå i lavstrømsmodus. Det er ikke bra», skriver en av Edmunds-ansatte som tester bilen.
«Jeg kunne føle at noe var galt fordi bilen akselererte tregt», avsluttet testpersonen sin beretning om den innledende fasen av hendelsen.
Bilen reagerer uventet – det gjør også Dodge
Da bilen nådde fart, fortsatte den å akselerere av seg selv, selv etter at føreren hadde sluppet foten fra gasspedalen.
Slik oppførsel er uvanlig i enhver bil. Det er enda merkeligere i en elbil. I elbiler ville bremsene normalt regenerere energi så snart gasspedalen slippes. På denne måten tvinges bilen til å bremse ned. Men nei.
Stellantis hevder at bilen er designet på den måten. Selskapet sier at det har noe med sikkerhet å gjøre. Men det er fortsatt overraskende.
Et viktig kritikkpunkt er mangelen på informasjon til sjåføren. Bilen gir ingen advarsel om hva som skjer.
Den veileder heller ikke føreren til å bruke bremsepedalen til å kontrollere hastigheten i slike situasjoner.
Mange elbiler i dag har det som kalles énpedalsdrift. Disse systemene bruker aktiv regenerering for å faktisk bremse bilen når foten løftes fra gasspedalen. Men i Dodge Charger Daytona ser effekten ut til å være den stikk motsatte.
Utbredt forvirring gir ikke noe svar
Edmunds er ikke den eneste som har opplevd den bisarre måten den nye Dodgen kjører på.
Thomas Hundal fra Autopian har satt sammen en liste over lignende opplevelser dokumentert på nettet av diverse Charger Daytona-eiere.
En av disse sakene inkluderer en direkte klage til National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Det er den amerikanske National Highway Traffic Safety Administration.
Her hevdet også en eier av en Charger Daytona at bilen akselererte selv etter at gasspedalen ble sluppet.
– Jeg fikk bare tilbake kontrollen over bilen ved å bruke bremsepedalen, sier eieren i klagen.
Da Stellantis ble konfrontert med disse bevisene, var bilprodusentens svar: «Funksjonen fungerer som tiltenkt.»
Stellantis hevder at dette er en funksjon som er overført fra biler med forbrenningsmotorer. Så langt har det ikke vært mulig – ikke engang for Boosted-redaksjonen – å finne eksempler på biler som akselererer av seg selv. I hvert fall ikke uten en feil.