Toyotas styreleder Akio Toyoda forsvarer bensinmotoren. Han mener lukten av bensin og motorlyden er essensielt for en sportsbil som GR Corolla.
Akio Toyoda, Toyotas nåværende styreleder og tidligere administrerende direktør, har et klart standpunkt når det gjelder sportsbiler.
Som selskapets «administrerende direktør» er definisjonen hans klar. En ekte sportsbil skal lukte bensin og ha en motor som sier noe. Han opprettholder denne posisjonen, selv om bilindustrien på mange måter beveger seg mot elektrifisering.
Spesielt Toyodas lidenskap for bensinbiler er ingen hemmelighet. Han spilte en betydelig rolle i utviklingen av modeller som GR Corolla, Supra og Yaris.
Hans uoffisielle tittel som «mestersjåfør» hos Toyota maler også et bilde av en mann som gjør mer enn bare å lede noen styremøter fra tid til annen.
Han bruker den posisjonen til å argumentere for sportsbiler med bensinmotorer. De må levere de sterke fysiske sensasjonene han elsker.
I et nytt intervju med Automotive News understreker Toyoda sin posisjon. Han tror at det alltid vil være folk hos Toyota med en lidenskap for å utvikle elektriske sportsbiler.
– Men for meg som mesterfører er min definisjon av en sportsbil noe med lukt av bensin og en høylytt motor, sier han.
Utfordringer for elektriske sportsbiler
Den holdningen er en av hovedgrunnene til at Toyoda ikke er interessert i å kjøre løp i rent elektriske serier.
Han er selv en ivrig racerbilfører. Men han synes ikke den nåværende generasjonen av elektriske racerbiler er spennende nok.
En annen viktig faktor er kostnaden for elektriske ytelsesbiler. Toyoda påpeker at Toyota er et merke som produserer biler i stor skala. Derfor er pris viktig, selv når det gjelder elbiler. Kanskje spesielt elbilene.
«Toyota er et masseprodusert merke, så vi må også tenke på overkommelighet, selv med elbiler», forklarte han.
Styrelederen utelukker imidlertid ikke muligheten for elektriske racerbiler.
Dette vil imidlertid bare skje når vi kan tilby virkelig billige elbiler.
– Når Toyota har kapasitet til å tilby rimelige elbiler, så er det kanskje et øyeblikk hvor jeg, som mestersjåfør, vil introdusere en elektrisk sportsbil.
De samme restriksjonene som holder elbiler tilbake fra gatene skaper enda større problemer på racerbanen, ifølge Toyoda.
Elbilenes avhengighet av en ladestasjon avslutter løpets fokus.
Toyotas vei mot lavere utslipp
Løpene handler mindre om føreren og mer om lagets logistikk rundt lading eller batteribytte.
– Det er ikke spennende. Fordi du ikke vil kunne kjøre rundt banen i mer enn en time, sier Toyoda.
– Den typen løp jeg deltar i er stort sett utholdenhetsløp. Så med dagens elbiler blir det ikke et kappløp mellom bilene.
«Det blir et kappløp om ladetid eller batteribytte eller noe sånt», la han til.
Toyoda mener at Toyota bør fortsette å følge den veien som byr på færrest hindringer for å redusere CO2-utslipp. Dette kan bety å produsere flere hybridbiler, flere elbiler, eller begge deler.
Foreløpig er han imidlertid fornøyd med å holde seg til bensinmotorer for ytelsesbiler. Han er glad for å overlate oppgaven med å elektrifisere morobilene til neste generasjon.