Når politikerne først har bestemt seg for å støtte elbiler, bør de ikke plutselig endre reglene, advarer Fords styreleder.
Hvis du spør Ford-styreleder Bill Ford, er han ganske lei av at støtten til elbiler nå ser ut til å forsvinne.
I hvert fall i USA. Bill Ford, oldebarnet til bilmerkets grunnlegger Henry Ford, gjorde det veldig klart da han møtte noen journalister på en konferanse i Michigan i slutten av mai.
For hvis et politisk flertall i USA endrer støtteordningene for elbiler, kan Ford sannsynligvis si farvel til mer enn de 35 milliardene kronene merket står til å tape bare på elbilavdelingen i 2025.
Ford har investert enorme summer i både en ny batterifabrikk og utvidelse av flere eksisterende fabrikker slik at flere elbiler kan produseres.
Ford forventer å bruke 3,5 milliarder dollar bare på batterifabrikken, tilsvarende i underkant av 23 milliarder danske kroner, dersom de skal være konkurransedyktige.
Til gjengjeld forventer Ford og styreleder Bill Ford å skape 2500 nye jobber bare i Michigan. Men dette krever at politikerne holder seg til de nåværende støtteordningene.
– Det er urettferdig å endre regler når investeringene (ifølge dem, red.) allerede er gjort, sier Bill Ford.
Dette rapporteres av Automotive News .
Bill Ford fortsatte å understreke at han ikke vet hvor sannsynlig det er at politikerne helt vil trekke seg ut av de nåværende støtteordningene for både elbileiere og fabrikker generelt.
Men han sier at bare det å snakke om det er å kaste bort både batterifabrikken og de fremtidige jobbene.
Ford svarer allerede på praten. Hvis den blir realisert, vil fabrikken nå bare bli bygget for 2,2 milliarder dollar, tilsvarende 14,3 milliarder kroner.
Samtidig forventer ikke merket mer enn 1700 nye jobber.
Alt fordi merkevaren forventer at de ikke kan regne med den milliarden dollar i skattepenger som den forrige Biden-administrasjonen hadde lovet.
Vi trenger imidlertid ikke å se helt til USA for å finne land som vakler i sin støtte til elbiler.
For å tette hull i statskassen har Tyskland skrotet subsidier til nye elbiler, Nederland har gjort det samme, og i Frankrike mener ikke staten lenger at den har råd til å subsidiere selv de minste elbilene. Les mer om det her .