Ifølge en ny tysk studie er elbiler opptil 59 prosent renere enn bensin- og dieselbiler. Studien sender også hybridene inn i skammekroken.
Elbiler er et tema som ofte kan få blodet til å pumpe i debatten. Elbiler, som utelukkende går på strøm, setter et lavere CO2-avtrykk ved kjøring sammenlignet med de samme kilometerne i fossildrevne biler.
Men produksjonen av elbiler, spesielt batteriene, krever energi og utvinning av edle materialer. Og på den måten starter elbilen dårligere fra start.
En ny studie fra energi- og miljøforskning i Heidelberg, Tyskland, kaster nå flere tall inn i debatten.
Instituttet har oppdatert tidligere forskning med de siste tallene for å gi et mer nøyaktig bilde av utslipp fra både elektriske og fossildrevne kjøretøy. Studien tar hensyn til utslipp fra produksjon, kjøring og skroting av bilene.
Resultatene viser at elbiler i gjennomsnitt produserer 53 prosent mindre CO2-utslipp enn bensinbiler og 59 prosent mindre enn dieselbiler over hele elbilens levetid.
Dette til tross for at produksjonen av elbiler generelt forurenser mer. Det betyr at en elbil «fanger opp» det høyere CO2-avtrykket fra produksjonen etter 4500 kilometer sammenlignet med bensinbiler og etter 2500 kilometer sammenlignet med dieselbiler.
Etter det er elbilen et mer klimavennlig valg, sier tyskerne.
Studien viser også at dieselbiler i Tyskland har høyere utslipp enn bensinbiler. Dette er fordi dieselmotorer først og fremst finnes i større biler, som generelt har høyere drivstofforbruk.
I tillegg har forskerne undersøkt plug-in hybrider. Men de er ikke på langt nær like miljøvennlige som rene elbiler, da deres faktiske forbruk i stor grad avhenger av hvor ofte bileieren lader dem.
Imidlertid er ikke alle like begeistret for ideen om et ensidig fokus på elbiler. En av dem er den svenske milliardæren Mats Qviberg, som er styreleder i den svenske bilforhandlergiganten Bilia.
Han er ikke redd for å si sin mening om de kablede bilene, samtidig som han påpeker feilene deres.
I et opinionsinnlegg i den svenske avisen Dagens Industri beskriver milliardæren utfordringene med å bruke elbiler på langtur eller i tynt befolkede strøk.
Her kan lademulighetene være begrenset, og rekkevidden til bilene kan være en kjempeutfordring. Videre mener han at sjåfører som elbilen bare ikke er et alternativ for.
Ikke alle kan nikke gjenkjennende til de tyske forskernes beregninger. I 2021 gjorde Volvo Cars det klart at CO2-forskjellen mellom fossil- og elbiler er ubetydelig fra samlebåndet til den dagen bilene ender opp som skrot.
