Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil fylles.
Bilprodusentene har ikke gjort annet enn å love og love de siste mange årene. Og nå gjør BYD det samme med en 1000 volts arkitektur.
Ifølge kineserne betyr teknologien at deres kommende elbiler vil lade like raskt som du allerede kan fylle en bensinbil.
Konkret sier kineserne at de nye bilene har nok strøm til 400 kilometers kjøring etter 5 minutter i en ladekontakt.
Dette melder Car News China .
Og hvis det til og med er en liten bit av sannhet i BYDs påstand, bør det ryste bunnen ut av markedet. De aller fleste elbiler i dag er kun basert på et 400 volt system. Bare noen få, som Porsche Taycan og søsterbilen, Audi e-tron GT, går på 800 volt.
Her blir det også et spørsmål om hvor mye strøm ladestasjonene kan presse gjennom bilene. De aller fleste er overhodet ikke giret for kraftmengden som BYD nå hevder å kunne fylle bilene med.
Det er derfor en del å betale for å oppgradere den allerede dyre infrastrukturen for elbiler dersom de kinesiske takene skal komme i stand.
Det går forøvrig ikke så bra for BYD overalt. Spesielt her i Danmark sliter det ellers så gigantiske bilmerket igjennom.
I fjor fikk importøren Nic. Christiancen Group har nettopp registrert nesten 2800 BYD-modeller. Nok for 1,6 prosent av markedet. Men ikke nok til en plass i topp 10.
Det kan også bli enda verre for kineserne. Men det er på et veldig generelt nivå. Venstre har foreslått å forby kinesiske merker å komme i nærheten av offentlige anbud. Les mer om det her .