Tilbake i mars sparket Nio sin danske sjef. Men dette er ikke det samme som at merkevaren forsvinner, understreker de gjenværende.
Først sparket Nio en tredjedel av sine ansatte i Danmark. Og så rodde toppsjefen i Danmark.
Samtidig kom det frem at Nio slår sammen virksomhetene i Sverige og Danmark. Et showroom i indre København er også satt på vent.
Merket vil likevel ikke si at du pakker sammen og forlater Danmark. Det understreker Mattias Lundgren, som er ansvarlig for Nio i Danmark, overfor Motormagazinet .
Nio i Danmark vil heller ikke kommentere morselskapets planer om å lansere et lavprismerke spesielt i Europa. Mattias Lundgren innrømmer imidlertid at det ikke er bra at Nio kun har solgt to biler hjemme i år.
LES OGSÅ: Kong Frederiks venn dømt for galskap
Han sier imidlertid at det ikke er noen planer om å utvide Nios tilstedeværelse i Danmark. Akkurat som det ikke finnes flere såkalte strømbyttestasjoner (batteriskiftestasjoner, red.) enn Nios i Slagelse.
Mattias Lundgren vil heller ikke si noe om hvor mange av Nios 60 ansatte i den nye dansk-svenske konstellasjonen som driver med det danske markedet.
Målt i salgstall er imidlertid Nio et av merkene som kommer dårligst ut på hjemmebane. Både Porsche, Land Rover og flere av de like nye kinesiske merkene som Nio har solgt langt flere biler.
Og dette er ellers merker som enten fordi de er relativt nye og/eller typisk veldig dyre, ligger i den tunge enden i statistikken fra De Danske Bilimportorer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!