Har du noen gang lurt på hvorfor det ikke er skilter foran på motorsykler? Boosted gir deg svaret her.
En bil må – i hvert fall i Danmark – være utstyrt med et sett med bilskilt. Så en foran og en bak. Men motorsykler trenger ikke det.
Men hvorfor ikke egentlig?
For motorsykler er det ifølge den danske trafikktilsynet et krav at registreringsskiltet skal monteres bak på kjøretøyet. Men det er ingenting som sier at det også må være et bilskilt foran.
Og det handler ikke bare om estetikk. Så det ser både stygt og tullete ut med et bilskilt foran på en motorsykkel.
Svaret på hvorfor kan vi med en viss sikkerhet finne på den andre siden av Øresund. Ifølge ViBilägare har det nylig blitt fremmet et lovforslag i Riksdagen, det svenske svaret på Folketinget, om at motorsykler må ha skilter foran.
Men fordi motorsyklisten har på seg hjelm, er det umulig å identifisere føreren på et bilde fra en fotoboks. Uansett kan den ikke stå alene.
Politiet må derfor spørre motorsyklisten hvem som satt bak rattet. Å nekte å svare – det vil si å se bort fra den såkalte informasjonsplikten – koster i utgangspunktet en bot på 2500 kroner.
Nummerskiltet foran er egentlig heller ikke nødvendig. I hvert fall ikke her i Danmark. For da Rikspolitiet tok i bruk en rekke nye fotobiler, slik at vi nådde totalt 107 fotobokser i Danmark – var det med teknologi som også kan fange opp MC-er.
Faktisk ble den første motorsyklisten tatt veldig kort tid etter at de nye fotobilene ble tatt i bruk. Det skjedde på Faro-broen i mars 2023.
Historisk sett har det imidlertid vært et krav om frontmonterte bilskilt på motorsykler. Engelskmennene, for eksempel, kvittet seg først med kravet i 1975. Offisielt fordi plasseringen av bilskiltet foran utgjorde en sikkerhetsrisiko.
Tilbake i Danmark har det imidlertid skjedd lite når det gjelder plassering av bilskilt på motorsykler. Motorstyrelsen har tapt en prinsipiell sak i Høyesterett. En sak som gir MC-folkene litt mer frihet. Les mer om det her .