Til tross for en ellers påstått svært grønn profil, har Volkswagen i Danmark valgt å fly sine ansatte til Tyskland og tilbake igjen på under 24 timer. Sjefen selv sier det.
– Vi er forpliktet til å opptre ansvarlig og fremme klimavennlig atferd.
Dette skriver Semler Mobility, som importerer merkene fra Volkswagen-konsernet i Danmark, på sine nettsider.
Men ut fra ledelsens innlegg på LinkedIn, sliter den alvorlig med å nå sine ellers klimavennlige mål.
På det sosiale mediet LinkedIn deler sjefen for Semler Mobility, Claus Bjerring Christiansen, at han sammen med en rekke av sine kolleger fløy hele veien til en konferanse i Düsseldorf for så å være hjemme igjen 24 timer senere.
– Sammen med mange glade og engasjerte Semler Mobility-kolleger (sic.) har jeg nettopp kommet hjem fra 24 intense timer med Volkswagen Brand Experience i Düsseldorf, skriver Claus Bjerring Christiansen.
På et av bildene som Bjerring Christiansen har lagt ved innlegget, ser man tydelig at den danske delegasjonen har fløyet til Düsseldorf og tilbake igjen.
Hvis de danske Volkswagen-folkene fløy fra København, ville det totalt tatt 2 timer og 40 minutter i et fly å komme seg frem og tilbake.
Turen har sikkert spart det danske VW-folket for en 7 timer og 45 minutters biltur. Men det har kostet 200 kilo CO2 per person. passasjerer ifølge beregninger fra Flightfree.com.
Den danske VW-toppen er imidlertid ikke den eneste hos Volkswagen som liker å forholde seg til det store CO2-regnskapet.
For selv om ledelsen i Wolfsburg lett kunne manglet elbiler til en konferanse i Stockholm, valgte de likevel å bruke millioner av euro for å innkvartere topplederne på et kunstmuseum i bare to dager. Les mer om det her .
Nyheten om den svært kostbare turen til Sveriges hovedstad kom samtidig med at Volkswagen selv meldte at de skiller lag med 35.000 ansatte og hele 3 fabrikker i Tyskland på grunn av nedskjæringer.
Fabrikkstenginger i Tyskland har aldri vært noe VW har vært bekymret for. Motsatt har søstermerket i konsernet, Audi, nettopp stengt sin eneste bilfabrikk i Belgia.
En manøver som kostet 3000 mennesker jobben. Denne uken varslet Audi at ytterligere 7500 ansatte blir permittert.
Denne gangen er det først og fremst ingeniører og kontorarbeidere som skal ha fri. Men også Porsche og Škoda kutter ned. Verst er situasjonen ved tsjekkiske Škoda, som må permittere hele 8000 personer.
Boosted prøver å få Volkswagen i Danmark til å svare på hvordan turen til Tyskland ser ut i forhold til selskapets egen klimapolitikk.
https://www.linkedin.com/posts/claus-bjerring-christiansen-9a4a30b_bex-activity-7306933919382171648-YmFY?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAABf9LQcTOmcMc0Mc0Mc0mcvc0000000000000