19. mars, 2025

Hykleri? «Klimabevisste» Volkswagen flyr på dagstur til Tyskland

Til tross for en ellers påstått svært grønn profil, har Volkswagen i Danmark valgt å fly sine ansatte til Tyskland og tilbake igjen på under 24 timer. Sjefen selv sier det.

– Vi er forpliktet til å opptre ansvarlig og fremme klimavennlig atferd.

Dette skriver Semler Mobility, som importerer merkene fra Volkswagen-konsernet i Danmark, på sine nettsider.

Men ut fra ledelsens innlegg på LinkedIn, sliter den alvorlig med å nå sine ellers klimavennlige mål.

På det sosiale mediet LinkedIn deler sjefen for Semler Mobility, Claus Bjerring Christiansen, at han sammen med en rekke av sine kolleger fløy hele veien til en konferanse i Düsseldorf for så å være hjemme igjen 24 timer senere.

– Sammen med mange glade og engasjerte Semler Mobility-kolleger (sic.) har jeg nettopp kommet hjem fra 24 intense timer med Volkswagen Brand Experience i Düsseldorf, skriver Claus Bjerring Christiansen.

På et av bildene som Bjerring Christiansen har lagt ved innlegget, ser man tydelig at den danske delegasjonen har fløyet til Düsseldorf og tilbake igjen.

Hvis de danske Volkswagen-folkene fløy fra København, ville det totalt tatt 2 timer og 40 minutter i et fly å komme seg frem og tilbake.

Turen har sikkert spart det danske VW-folket for en 7 timer og 45 minutters biltur. Men det har kostet 200 kilo CO2 per person. passasjerer ifølge beregninger fra Flightfree.com.

Den danske VW-toppen er imidlertid ikke den eneste hos Volkswagen som liker å forholde seg til det store CO2-regnskapet.

For selv om ledelsen i Wolfsburg lett kunne manglet elbiler til en konferanse i Stockholm, valgte de likevel å bruke millioner av euro for å innkvartere topplederne på et kunstmuseum i bare to dager. Les mer om det her .

Nyheten om den svært kostbare turen til Sveriges hovedstad kom samtidig med at Volkswagen selv meldte at de skiller lag med 35.000 ansatte og hele 3 fabrikker i Tyskland på grunn av nedskjæringer.

Fabrikkstenginger i Tyskland har aldri vært noe VW har vært bekymret for. Motsatt har søstermerket i konsernet, Audi, nettopp stengt sin eneste bilfabrikk i Belgia.

En manøver som kostet 3000 mennesker jobben. Denne uken varslet Audi at ytterligere 7500 ansatte blir permittert.

Denne gangen er det først og fremst ingeniører og kontorarbeidere som skal ha fri. Men også Porsche og Škoda kutter ned. Verst er situasjonen ved tsjekkiske Škoda, som må permittere hele 8000 personer.

Boosted prøver å få Volkswagen i Danmark til å svare på hvordan turen til Tyskland ser ut i forhold til selskapets egen klimapolitikk.

https://www.linkedin.com/posts/claus-bjerring-christiansen-9a4a30b_bex-activity-7306933919382171648-YmFY?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAABf9LQcTOmcMc0Mc0Mc0mcvc0000000000000

Latest

Don't miss

Ny V12 dieselmotor har 1300 hestekrefter

Den tyske maskinprodusenten Liebherr er nå klar med en...

Hvem eier egentlig verdens bilmerker? Her er den overraskende listen

Vil du unngå å støtte Elon Musk, USA eller...

Giant gir opp – dropper bildivisjon

Dekkgiganten Continental forbereder seg på å spinne ut bildivisjonen...

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å...

Media løgner om Danmark – viktig bilfunksjon stenger ikke

Det tyske mediet Auto Bild hevder at Danmark vil...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

XPENG når 4000 solgte biler i Danmark – salget fortsetter å øke

Elbilmerket XPENG opplever økende interesse i Danmark, hvor 4000 biler nå er på veiene. Samtidig vokser salget globalt med høye leveringsrater. For mindre enn...

Her bør 15-åringer få kjøre bil

Et nytt lovforslag i den amerikanske delstaten Kentucky venter bare på at guvernøren skal signere den. Så 15-åringer kan kjøre. I den amerikanske delstaten...

Audi vil tross alt ikke bygge sin siste bensinbil i 2026

Et tregere enn forventet marked for elbiler får nå Audi til å revurdere sitt eget mål om å lansere ikke annet enn elbiler fra...

76 % av sjåførene nekter å betale abonnement for setevarme

Flere bilmerker eksperimenterer. Men 76 prosent av sjåførene nekter å betale for funksjoner som setevarme på abonnementsbasis. Hvis bilmerkene får taket på det, venter...

De har tjent over 100 milliarder på Teslas nedtur

De såkalte shortsene – folk som spekulerer i aksjenedgangen – har det vanskelig akkurat nå. Så langt har de samlet inn over 100 milliarder...

Tesla-investor: Folk er velkomne til å knuse min Model S

Ikke alle investorer støtter Tesla og Elon Musks ledelsesstil fullt ut. En storinvestor sier nå at folk gjerne kan knuse bilen hennes. Om hun...

Elon Musk fordømmer angrep på Tesla: «Sinnssykt»

Brannstiftere i Las Vegas satte fyr og skjøt mot biler. Nå kaller merkevarens administrerende direktør, Elon Musk, avtalene for vanvittige. Angrep mot Tesla og...

Midt i krise hever Tesla prisen på Model Y

I det viktigste bilmarkedet i verden – nemlig det største i Kina – setter Tesla opp nå prisen på nye Model Y. Til gjengjeld...

67 prosent av danskene ønsker mer fartskontroll

Flere fotobiler, mer hastighetskontroll. Det er det 67 prosent av danskene ønsker. Det viser en ny studie fra det danske trafikksikkerhetsrådet. Ifølge en nylig...

Ny Tesla skal være verdens mest drivstoffeffektive bil

Tesla Cybercab blir verdens mest drivstoffeffektive bil. I alle fall hvis du spør merket selv. Tesla har en veldig klar ambisjon for den nye,...

Nytt batteri varer 100 år uten opplading

Et team av kinesiske forskere hevder nå å ha utviklet et atombatteri som varer i 100 år. I løpet av den tiden skal batteriet...

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...