9. mai, 2025

Ingen vil ha Scanias elbiler: 0,26 prosent kjører på strøm

Scania satser alt på én ting – nemlig elektriske lastebiler. Innen 2040 skal dieselbilene være borte. Men ingen kjøper de elektriske alternativene.

Scanias ordrebok er så godt som tom. I hvert fall når det gjelder elektriske lastebiler.

Merket satser ellers alt på å være helt fri for nye dieseldrevne lastebiler senest i 2040. Men i fjor ble det kun solgt 266 helelektriske lastebiler fra fabrikken i Södertälje.

Det melder lokalavisen Länstidningen, LT .

2024 var året hvor det tysk-eide selskapet klarte å selge over 100 000 kjøretøy. Men svært få av dem er elektriske.

– Det er vel det eneste man kan være misfornøyd med, sier Christian Levin til LT etter en beretning som viser at svenskene går med 20,4 milliarder danske kroner i overskudd.

Markedet for elektriske lastebiler er ikke der, sier Scania-direktør

Christian Levin er imidlertid også rask med å skylde på mangelen på elektriske lastebiler på alle andre enn Scania selv.

– Det som mangler, og som til dels er utenfor vår kontroll, er at overgangen til elbil faktisk skjer. Vi har fortsatt å oppleve forstyrrelser i forsyningskjeden for elektriske kjøretøy.

– Men vi ser at konkurrentene også har problemer med å få volum. Det vil si: Markedet er alt for lite, sier Christian Levin til LT.

Av de 102.069 kjøretøyene som Scania leverte i fjor, var kun 266 elbiler. Det er totalt 0,26 prosent av det totale salget.

– Det er fryktelig dårlig, sier Christian Levin om tallene, til LT.

Og Skåne er opptatt. I hvert fall hvis de skal nå sine egne mål. Allerede i 2030 – om mindre enn 5 år – skal 50 prosent av alle merkets nye lastebiler kjøre utelukkende på strøm.

Regissøren har imidlertid ikke begynt å bekymre seg. I hvert fall ikke ennå. Ikke selv om det er langt fra sikkert at han kan levere salg som svarer til forventningene.

– Jeg er egentlig ikke bekymret – det vil skje, det må skje. Det finnes fortsatt ingen bedre teknologi for å fjerne karbondioksid fra tungtransport. Det blir batterielektriske kjøretøy. Men det tar for lang tid. Det er problemet, sier han til LT.

Christian Levin mener Scania lett kunne levert flere elbiler dersom etterspørselen hadde vært der.

Men ifølge ham vil mange kunder ikke kjøpe elektriske lastebiler fordi det fortsatt er billigere å kjøre på diesel.

– Det er den viktigste brikken i puslespillet for å få på plass, sier han til LT.

Dieselmotoren er heller ikke helt ute i kulden. Faktisk skal transportgiganten DHL nå kjøre elektriske lastebiler som er ladet med diesel. Les mer om det her .


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet...

Nye fartskameraer blinker i en avstand på 1 kilometer

I England intensiverer politiet jakten på fartsovertredere. Det nye...

Ferrari tjener over 1,5 millioner kroner per år. bil

Første kvartal i 2025 var en ekstremt god forretning...

Polestar 2 rammet av 27 816 kritiske feil

Kritiske kamerafeil kan være skjult i 27 816 Polestar...

Sponsor uttalte seg – Formel 1-treneren har fått sparken

Allerede før han startet Formel 1-sesongen, gikk det rykter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene. Tesla og Elon Musk...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027. Det...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark. Volvo...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil rekkevidde i Kina, men den ikoniske stasjonsvognen er nå blitt en SUV – og lanseres...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet. Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på...