I verdens største test av elbiler måtte rekkeviddekongen Tesla Model 3 se seg slått av kinesiske Polestar 3, som nesten levde opp til den lovede WLTP.
Polestar 3 overgikk Tesla Model 3 på rekkevidde i en anerkjent internasjonal test av elbiler. Testen, utført av Motor og det norske svaret til FDM, NAF, sammenligner rekkevidden til ulike elbiler to ganger i året. Nemlig under sommer- og vinterforhold.
Denne gangen var det tid for vinterprøven. Det var imidlertid ikke alle bilmerker som var villige til å delta. Nordmennene kan for eksempel ikke forstå Renaults 'unnskyldning'. Les mer om det her .
I testen tilbakela Polestar 3 531 kilometer før den måtte gi tapt. Det er 'bare' litt mer enn 5 prosent fra den lovede rekkevidden på 560 kilometer.
Mens Tesla Model 3 klarte å tilbakelegge 529 kilometer. Selv om Model 3 har en WLTP-rekkevidde på 702 km, viste testen at den amerikanske elbilen ikke kunne være med denne gangen. Faktisk avviker Teslaen med hele 24 prosent fra det offisielle utvalget.
Det skriver Motor .
Teslaens rekkevidde avvek med nesten 25 prosent fra WLTP-tallene, mens Polestar 3 bare avvek med 5,18 prosent. Dette plasserer Polestar 3 på andreplass i testen, kun overgått av BMW iX3, som i 2021 hadde et avvik på 4,0 prosent.
Testen, som nå er forkortet for 12. gang, og for sjette gang i vinter, har som mål å gi et mer realistisk bilde av rekkevidden til elbiler under ulike forhold.
Været under testen var mildt, men forholdene var fortsatt utfordrende på grunn av glatte veier. Strekningen mellom Lunner og Gjovik var spesielt jevn, mens veien nord for Lillehammer var våt og salt.
Temperaturen var høyere i Folldal, rundt fem varmegrader, men det var fortsatt svært glatt på veiene.
Testen viser at rekkevidden til elbiler kan variere betydelig avhengig av værforhold og veiforhold.
Det er derfor viktig å ta hensyn til disse faktorene når du planlegger lengre turer i elbilen din.
Resultatene fra testen kan gi forbrukerne et mer rettferdig bilde av hva de kan forvente av ulike elbiler i praksis.
I tillegg til bilenes rekkevidde, avdekket testen også en rekke svakheter. Blå. det begynte å lekke vann i den Volkswagen ID-baserte Ford Explorer. Dette, sier importøren, skyldes en dårlig montert frontrute.