Jaguar vil kvitte seg med forbrenningsmotoren. Men det vil ikke sรธstermerket Land Rover. Sรฅ nรฅ mรฅ lasere redde teknologien.
JRL-gruppen skal holde liv i forbrenningsmotoren ved hjelp av laserteknologi.
En ny patentsรธknad fra Jaguar Land Rover (JRL) beskriver en metode som bruker laser som tenning som potensielt kan redusere drivstofforbruket i bensinmotorer.
Mens mange bilprodusenter fรธrst og fremst har fokusert investeringene de siste รฅrene pรฅ utvikling av elbiler, fortsetter arbeidet med รฅ optimalisere den tradisjonelle forbrenningsmotoren.
Overgangen til full elektrifisering vil ta tid, hvis den noen gang fases helt inn, noe som fรฅr noen bilselskaper til รฅ fortsette รฅ utvikle eksisterende motorteknologier.
Ferrari har tidligere patentert en motor med en annen stempeldesign og en invertert V6-motor som brenner hydrogen i revers, og JLRs patent pรฅ lasertenning er nok et eksempel pรฅ at forbrenningsmotoren ikke er helt dรธd.
Laser er en komplisert og absolutt dyr lรธsning
Patentsรธknaden fra JRL beskriver et system der lasere brukes til รฅ antenne drivstoffdamper pรฅ flere punkter inne i forbrenningsmotoren.
Hensikten med laserne er รฅ sette i gang forbrenning av uforbrent bensin. Pรฅ denne mรฅten vil JRL skape renere, det vil si mer effektiv, forbrenning.
Carmoses skriver.
Prinsippet kan sees pรฅ som en videreutvikling av systemer med doble tennplugger, som finnes i enkelte motorer.
I disse motorene brukes to tennplugger per sylinder for รฅ minimere mengden uforbrent drivstoff.
Jaguar Land Rover hรฅper at laserteknologi kan bidra til รฅ redusere ufullstendig forbrenning og forekomsten av feiltenninger i motorer.
Selv om konseptet med lasertenning kan virke enkelt, er den praktiske implementeringen mer kompleks.
Systemet bestรฅr av flere laserenheter og optiske komponenter. Den beskriver ogsรฅ hvordan flere lasere potensielt kan aktiveres samtidig.
Patentsรธknaden spesifiserer ikke om motoren vil fortsette รฅ bruke tradisjonelle tennplugger for รฅ supplere laseren.
Det er imidlertid mulig at laserne vil fungere som et supplement til tennerne med sikte pรฅ รฅ antenne gjenvรฆrende uforbrent bensin.
En annen utfordring som Jaguar Land Rover nevner er hvordan man integrerer og beskytter den sensitive laserteknologien og optikken inne i selve motoren โ et miljรธ preget av vibrasjoner, hรธye temperaturer og slitasje.
Det er ikke slik at teknologien er pรฅ plass og produksjonsklar bare fordi ideen bak er skrevet ned pรฅ et stykke papir.
Det tar nok en stund fรธr nye Land Rovers kjรธrer med lasertenning. Og da vil trolig den kompliserte teknologien รธke prisen pรฅ bilen. Hvor mye er det imidlertid vanskelig รฅ si noe kvalifisert om.