Det er egentlig ikke nødvendig. Likevel insisterer japanske Lexus på at den oppdaterte elbilen RZ550e skal være utstyrt med en falsk manuell girkasse.
Lexus har lansert en ny versjon av deres elbil, RZ. En av endringene er et falskt girskift. Eller en simulert girkasse, som selskapet kaller det.
Toppmodellen, Lexus RZ 550e F Sport, er utstyrt med et system som lar føreren foreta manuelle girskift via en virtuell åttetrinns girkasse.
Systemet er synkronisert med motorlyder som spilles gjennom bilens høyttalere for å skape en illusjon av girskift, selv om ingenting skjer. I hvert fall ikke mekanisk.
Elbilen Lexus RZ er utviklet med samme teknologi som Toyota bZ4X, da Lexus er et datterselskap av Toyota.
En sentral oppdatering i den nye versjonen er et steer-by-wire-system som fjerner den mekaniske forbindelsen mellom rattet og forhjulene.
Ny elbil fra Lexus får bedre rekkevidde og batterivarming
Ifølge japanerne gjør systemet det mulig å tilpasse styringen til flere situasjoner og ulike veidekker.
I tillegg til den nye steer-by-wire er elbilens drivlinje oppdatert og batterikapasiteten er økt. Rekkevidden utvides med opptil 100 kilometer, og batteriet har nå en forvarmefunksjon for raskere lading.
De ulike versjonene av bilen tilbyr også forskjellig motoreffekt på henholdsvis 224, 380 eller 408 hestekrefter.
Basisversjonen av Lexus RZ har forhjulsdrift, mens de to kraftigere modellene er utstyrt med firehjulsdrift.
Lexus beskriver det falske girskiftesystemet i en pressemelding som en måte å "gi sjåføren en dypere forbindelse med bilen og muligheten til å kontrollere bilens muskler. Akkurat som en manuell girkasse."
Den oppdaterte RZ, som på mange måter bare er en dyrere Toyota bZ4X, skal stå klar i Danmark fra 2026. Av samme grunn kan ikke importøren si noe om prisen ennå.