Bugatti sier farvel til den gigantiske W16-motoren med et smell fra en Chiron. Mye tyder imidlertid på at avsløringen vil bli enda villere.
L'ultime er den 500. og siste Bugatti Chiron noensinne. Det franske ordet kan meget passende oversettes direkte til 'det siste'.
Det sier Bugatti i en pressemelding .
Chiron-æraen begynte i 2016, da bilen, oppkalt etter racinglegenden Louis Chiron, erstattet Veyron, som igjen relanserte hele Bugatti-merket i 2005.
Den siste Chiron er, i likhet med sine 499 søsken, håndbygget på Bugattis fabrikk i den franske byen Molsheim. Lakken er en blanding av "Atlantic Blue" og "French Racing Blue".
LES OGSÅ: Bransjen advarer: Om en liten stund koster en liter bensin 26 kroner
– Denne 500. og siste Chiron-modellen er et passende farvel som fanger en definerende arv som for alltid vil være etset inn i bilhistorien.
Bilen banet vei for et lysende nytt kapittel som begynner med produksjonen av Bolide og W16 Mistral og fortsetter med avdukingen av vår nye modell i juni, sier Bugatti-sjef Christophe Piochon i en pressemelding.
Bugatti Chiron L'ultime 'nojes' med 1500 hestekrefter fra en 8-liters W16-motor med sprø fire turboer. Den ennå ikke-navngitte avsløringen treffer like mange sylindre.
Dette skjer imidlertid i V-form og uten noe ladetrykk fra turboer. Likevel forventes bilen å ha opptil 1.800 hestekrefter og et speedometer som først går ut i 550 km/t. Les mye mer om det her.
Noe annet vi bør forvente å dø er svært mange vanlige personbiler fra de fleste bilmerker i Europa.
Nye EU-regler gjør at store deler av bilmerkenes nåværende modellprogrammer blir ulovlige å selge som nye biler i de 27 medlemslandene.Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!