Den nye CLA er den minste elbilen fra Mercedes så langt. På vekten veier imidlertid den nye bilen mer enn en S-klasse.
Dette kommer neppe som en overraskelse. Og likevel. Fordi Mercedes sin hittil minste elbil er tyngre enn en S-klasse.
Mercedes-Benz CLA 350 4Matic med EQ-teknologi, som bilen egentlig heter i modellutvalget, har en egenvekt på hele 2.135 kilo.
Til sammenligning veier basisversjonen av dagens S-klasse, den sekssylindrede S450 4Matic, 2.070 kilo. Eller 65 kilo mindre enn den lille elbilen.
Det blir ikke bedre enn at samme S-klasse, selv med lang akselavstand, er lettere enn den lille elbilen. Når Mercedes oppgir vekten til S-klassen, antar tyskerne generelt at tanken er 90 prosent full.
Det som ifølge Mercedes bør få kjøpere til å se i retning av den elektriske CLA er bilens rekkevidde. Ifølge den offisielle WLTP-beregningen kan bilen kjøre 790 kilometer på en enkelt lading.
Men så igjen – WLTP-standarden har blitt kritisert for å være skreddersydd for biler med forbrenningsmotor, der den ikke sier så mye om reell drivstofføkonomi.
Hvis det er plass du er ute etter, ser den elektriske CLA ut som en lengre Shooting Brake.
Tidligere denne måneden kunne den tyske utgaven av Motor1 dokumentere at Mercedes tester bilen. Og det blir faktisk tyskernes første elektriske stasjonsvogn. Både BMW og Audi har allerede alternativer på gata hvis du ikke kan vente så lenge.
At elbiler veier mye er ikke noe nytt. Men det nye er at elbileiere flere steder rundt om i verden nå må hoste opp den ekstra vekten.
I Canada har sjåfører i flere provinser allerede blitt pålagt en tilleggsavgift fordi bilene deres slites mer på veiene. Og i Norges hovedstad, Oslo, vurderer bystyret å innføre samme modell. Les mer om det her .