Bilene i Porsche Supercup går nå kun på syntetisk bensin. Det er anslått at hvert lag vil bruke 50 000 liter "e-fuel" i løpet av sesongen.
Porsche Supercup har gått over til syntetisk bensin. Drivstoffet, som kommer fra Porsches drivstoffanlegg i Chile, skal brukes i de totalt 32 bilene i serien.
Porsche sier selv at drivstoffet er nesten CO2-nøytralt, og at hvert lag trolig vil bruke 50.000 liter av den syntetiske bensinen i løpet av 2024.
Det opplyser tyskerne fra Zuffenhausen i en pressemelding .
Supercupen – og dermed de raske 911-kjørerne – er også i år som støtteklasse i forbindelse med 8 europeiske Formel 1-løp.
LES OGSÅ: Overgangen til elbiler kan være skadelig, sier EU
Den første lobben vil bli holdt i forbindelse med Emilia-Romagna Grand Prix 19. mai, da 911s og Formel 1-bilene kjører hver for seg etter Italiens Grand Prix i september.
Det er første gang at Supercup-bilene går på helsyntetisk bensin. Men e-fuel er ikke noe nytt i 911s. Faktisk har bilene siden 2021 kunnet kjøre på delvis syntetisk bensin uten problemer.
Helsyntetisk drivstoff er det heller ikke snakk om. Uansett vil Porsche innledningsvis kun opplyse om at bensin er «nesten» CO2-nøytral.
Når det er sagt, fortsetter Porsche å utvikle og investere i det syntetiske drivstoffet. I tillegg til fabrikken i Chile, skal e-fuel produseres i USA, Australia og Uruguay.
I første omgang vil Porsche kun bruke den kunstig skapte bensinen i racerbiler. Men det er ingenting som hindrer det i å helle det på gatebiler.
Konkurrentene fra Stellantis vil allerede garantere at 28 millioner av bilene konsernet har produsert over tid går på bensin uten problemer. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!