Selv om Nissan sier at de såkalte solid state-batteriene til elbiler nå er innen rekkevidde, er det først i 2030 at elbilen kan konkurrere på pris.
Kinesiske CATL mener ikke at bilistene skal vende nesen opp mot solid state-batteriene, som ofte kalles elbilrevolusjonen, som bilmerkene har lovet de siste flere årene.
Men Nissan mener nå at sjåførene har råd til det uansett. Og det allerede om fire år faktisk.
Det sier merket i en pressemelding .
I 2028 vil det japanske merket være klart med de første elbilene med solid state-teknologi. Og ikke bare det. Innen den tid tror Nissan også at de vil kunne kutte produksjons- og utviklingskostnadene betydelig.
LES OGSÅ: Så mange biler har blitt beslaglagt for høy fart på 3 år
Det skal bl.a. skje ved å bruke samme giga-casting-teknikk som Tesla. Med andre ord, stable store deler av bilene på en gang.
Akkurat nå eksperimenterer Nissan kun med solid state-batteriene. Men allerede i mars neste år er det meningen at den første produksjonen av batteriene skal realiseres.
Når det snakkes så mye om solid state-batterier, er det fordi folk både i og utenfor bilindustrien forventer at batteritypen vil kunne skape en revolusjon når det gjelder elbiler.
Det sies at batteriene vil kunne doble energitettheten som i dag finnes i vanlige litium-ion-batterier. Videre vil ladetiden reduseres betydelig.
Et annet japansk merke har snakket og snakket og snakket om solid state-batteriene i årevis. Ingenting har egentlig skjedd ennå. Serieproduksjonen som Toyota snakker om for tiden, skal du heller ikke forvente mye av. Les mer om hvorfor her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!