Nye EU-tall: Elbiler er ikke hellige – de suger også

Elbiler er ikke utslippsfrie. En ny rapport fra det EU-finansierte EIT Urban Mobility avslører at partikler fra bremser, dekk og veier er en større forurenser enn eksosgasser.

Elbiler har ingen forbrenningsmotor og dermed ingen utslipp. Men de mener ikke at elbiler kjører «rent» gjennom trafikken.

En ny rapport fra det EU-støttede EIT Urban Mobility peker på et oversett problem. Slitasje fra bremser, dekk og veien skaper skadelige partikler.

Nesten alle mennesker i Europa puster inn partikler hver dag som kan forkorte livet. Over 96 prosent av Europas befolkning lever med luft som inneholder flere farlige PM2,5-partikler.

Disse mengdene overstiger det Verdens helseorganisasjon (WHO) anser som trygt.

De ørsmå PM2,5-partiklene er så små at de kan trenge dypt inn i lungene. Derfra kan de bevege seg videre inn i blodomløpet. Her kan de forårsake hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft og andre alvorlige sykdommer.

For de litt større partiklene, PM10, er situasjonen også bekymringsfull.

Her er 83 prosent av befolkningen utsatt for altfor høye nivåer. Elbiler bidrar mer til denne typen forurensning enn mange er klar over.

I byer, hvor det ofte er mye start-stopp-trafikk, kommer en betydelig andel av partiklene fra bilbremsene. Og elbiler klarer seg heller ikke uten dem.

Mer enn 60 prosent av partiklene i byområder i dag stammer fra bremser. Når bremser, dekk og veidekker slites, frigjøres små partikler.

Vekten og dekkslitasjen til elbiler utfordrer miljøet

Vi kan puste inn disse partiklene. Alternativt renner de med regnvannet ut i naturen. Mange av partiklene inneholder tungmetaller eller mikroplast. De kan skade både mennesker og miljøet.

Denne typen utslipp kalles slitasjepartikler. De har blitt den største kilden til partikkelforurensning fra trafikken.

Et problem er at elbiler ofte veier omtrent 20 prosent mer enn tradisjonelle bensin- og dieselbiler.

Den høyere vekten betyr at elbiler sliter mer på veier og dekk. Jo tyngre et kjøretøy er, desto flere partikler slippes vanligvis ut fra dekkene og veien.

Samtidig har elbiler en «innebygd» fordel. De bruker såkalt regenerativ bremsing. Her bremser bilen ved hjelp av elmotoren, som samtidig lader batteriet.

Dette reduserer slitasjen på konvensjonelle bremser betydelig. Ifølge rapporten kan det redusere partikkelutslippene fra bremsene med opptil 83 prosent.

På grunn av den høyere vekten kan imidlertid økt dekkslitasje potensielt oppveie noe av gevinsten fra det reduserte bremsestøvet.

Fremtidige løsninger og EUs Euro 7-standard

Dette er imidlertid ikke nok til å løse problemet fullstendig. I London, der studien ble utført, slippes det ut rundt 8000 tonn dekkpartikler årlig. Bare 2 til 5 prosent av disse partiklene blir luftbårne.

Resten samler seg i støv fra veiene. Eller det renner ut i avløp eller ender opp i jord og vann. Der kan de gjøre minst like mye skade, ikke minst ved å spre mikroplast.

Rapporten bemerker at elektrifisering av bilparken er et viktig skritt. Men det er ikke hele løsningen. Den mest effektive måten å redusere skadelige partikler på er å redusere biltrafikken generelt.

Hvis flere velger offentlig transport, sykling eller gange, kan det ha en betydelig effekt. Effekten kan være opptil fem ganger større enn å bare bytte til en elbil.

Det finnes også tekniske løsninger. Bremser med karbonfiberkeramiske bremseskiver kan redusere utslippene med over 80 prosent.

Bremseklosser laget av organiske materialer, som er mer vanlige i USA og Japan, forårsaker også betydelig mindre slitasje enn de som vanligvis brukes i Europa. Så langt er imidlertid disse alternativene uvanlige og dyrere.

Fra 2026 vil EU innføre nye forskrifter, kjent som Euro 7. Disse forskriftene vil begrense partikkelutslipp fra bremser. To år senere vil reglene også omfatte dekk.

Problemet er at reglene bare gjelder for nye biler. Dette betyr at store deler av dagens kjøretøypark vil fortsette å bidra til utslipp i lang tid fremover.

Så selv om elbiler reduserer eksosutslipp og bremsestøv, kan de på ingen måte kalles utslippsfrie.

Ikke engang om forurensningen var usynlig for det blotte øye. For å virkelig forbedre luftkvaliteten er det ikke nok å bytte motor. Vi må også redusere antallet biler på veiene, konkluderer rapporten.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Russland har beslaglagt alle Porsche-butikker

I Russland er Porsche Center Moskva blitt beslaglagt. Dette...

BMW Speedtop får V8-motor med 625 hestekrefter

BMW har avduket den nye Speedtop. En coupé med...

Tesla ansetter sjåfører til «selvkjørende» biler

Ingen Tesla kan kjøre seg selv ennå. Heller ikke...

Norske medier: Om 5 år vil alle elbiler være verdiløse

Hvis du kjøper en elbil i dag, bør du...

Avskjediget Formel 1-sjef vil opprette nytt team med bilmerke

Tidligere Aston Martin- og Renault-sjef Otmar Szafnauer sier han...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla ansetter sjåfører til «selvkjørende» biler

Ingen Tesla kan kjøre seg selv ennå. Heller ikke den kommende «selvkjørende» Cybercab, og det er derfor bilmerket nå er godt i gang med...

Nordmenn: Bilmerkene lyver om elbiler

Flere nye elbiler klarer ikke ladekraften som bilmerkene lover. Forbrukerne må være bevisste for ikke å bli lurt, sier nordmenn. Den store norske elbiltesten,...

3 menn arrestert – svindlet med biler for 227 millioner

NSK har arrestert tre menn. De er mistenkt for å ha importert biler og unndratt moms for 27 millioner. kr. og hvitvasking av penger...

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm til elbiler. Bare Tyskland er dyrere, mens kostnadene for full lading av populære elbiler som...

Dansk bilforhandler går med et tap på 51 millioner danske kroner.

Den tidligere danske bilimportøren KW Bruun kom ut av 2024 med et underskudd på 51 millioner kroner i den nye virksomheten Classic Car House....

Robottaxiselskapet WeRide skal inn i 15 nye byer på fem år

WeRide og Uber har nettopp utvidet samarbeidet sitt og skal lansere robottaxitjenester i både Europa og Midtøsten. Tidlig i mai 2025 annonserte WeRide og...

Fotobil etterlot en meterlang bremseslange i 121 km/t

En sjåfør mistet førerkortet tirsdag denne uken da han sakket farten foran en fartskontroll. Det skjedde i 121 km/t. En sjåfør mistet førerkortet tirsdag...

Uber kjøper Dantaxi for et ukjent beløp

Den amerikanske samkjøringstjenesten Uber har gått inn i det danske markedet gjennom et oppkjøp av Dantaxi. Beløpet som den nåværende eieren har mottatt er...

Tesla kollapser i Europa – 49 prosent er borte

Tesla kollapser i Europa. Nesten halvparten av salget har forsvunnet i en periode hvor elbiler ellers var i tet. Teslas salg i Europa viser...

Bilutstillingen er alt det kule på fire hjul – og du kan spare penger

Bilmessen 2025 ruller inn i Odense den 6.-7. september – og billettsalget er i gang. Få Early Bird-rabatten nå og spar opptil 20 prosent!...

Tesla reparerer sprukne elbiler med lim

JerryRigEverythings Tesla Cybertruck sprakk under en test av taueegenskapene, men en reparasjon med Tesla-lim fikk elbilen tilbake på veien. En Tesla Cybertruck eid av...

Dansken taper 20 millioner kroner i konkurs hos bilgiganten

Alle dansker har tapt milliarder på Northvolts konkurs. Men bare hos ett dansk selskap er tapet på 20 millioner kroner. Regnskapet til det Odense-baserte...