Xiaomi vil ikke lenger bare produsere mobiltelefoner. SU7 er kinesernes første innspill på en bil, og den imponerer så mye at aksjen skyter i været.
Kinesiske Xiaomi er nå også et bilmerke.
Og det har gått over all forventning med merkets første modell SU7. En bil som kineserne blant annet har leid inn den kontroversielle tidligere BMW-designeren Chris Bangle for utviklingen av.
Og kineserne må vite noe. For på papiret – nærmere bestemt på aksjemarkedet – er Xiaomi nå verdt svimlende 55 milliarder dollar.
Til sammenligning er Ford, som har 120 år bak seg, 'bare' verdt 52,4 milliarder dollar. Faktisk må til og med General Motors se seg forbigått av kineserne.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!
Så hva er SU7? Ja, det er en bil på størrelse med Porsche Taycan. Xiaomi har også priset bilen så aggressivt på hjemmemarkedet i Kina at analytikere mener at hver SU7 går med et tap på i underkant av 10.000 dollar. Dette tilsvarer 69.200 DKK med dagens valutakurs.
Det nye kinesiske bilmerket kan imidlertid skryte av at over 50 000 bilister bestilte en SU7 på bare 27 minutter. Det er i hvert fall det Xiaomi selv hevder.
Totalt hevder kineserne å ha mottatt mer enn 90 000 forhåndsbestillinger på kopier av SU7 i løpet av de første 24 timene etter at ordrebøkene ble åpnet. Kanskje fordi grunnutgaven koster 207.000 danske kroner.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!