Cybersikkerhetsforsker og professor Pontus Johnson mener det er en veldig dårlig idé å snakke hemmelig i kinesiske biler.
Hvis du vil holde på en hemmelighet, bør du generelt ikke dele den. Og absolutt ikke i en Volvo bygget etter 2010.
Her tok kinesiske Geely kontroll over Volvo.
Samtidig ser det kinesiske diktaturet stort på alt som til og med lukter privatliv. Sammenligner man det med at moderne biler samler inn data i stor skala, mener cybersikkerhetsforsker og professor Pontus Johnson at det er best å holde kjeft.
I hvert fall i en Volvo bygget etter at Volvo ble kinesisk. Det forteller forskeren i et intervju med svenske SVT .
LES OGSÅ: Overgangen til elbiler kan være skadelig, sier EU
Kinesiske selskaper er pålagt å overlevere all informasjon de samler inn til kommunistregimet i Beijing.
Volvo Cars selv er overbevist om at ingen informasjon fra bilene videreformidles. Men merket vil bare si at i biler bestilt av myndighetene kan du slå av 'kommunikasjonen'.
Til tross for det kjører Volvoene myndighetene har rundt uten at kommunikasjonen er «slått av». Det gjelder for eksempel biler fra svenskenes svar til Forsvarets etterretningstjeneste.
Herfra høres det imidlertid ut som folk er klar over problemet. Men at man aldri diskuterer 'klassifiserte emner' andre enn sikkerhetsgodkjente steder. Og Volvo-biler er ikke sånn.
– Min anbefaling er å ikke fortelle hemmeligheter når du kjører i en Volvo, sier Pontus Johnson til SVT.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!