Danske bilister kjører stadig saktere på motorveier og landeveier. Generelt går det tregere enn for 2022, viser nye tall fra Vegvesenet.
Danskene holder farten nede på motorveiene. Nye tall fra Vegdirektoratet viser at lavere hastighet som ble observert i 2022 fortsatt er en realitet. Gjennomsnittshastigheten har falt noen kilometer i timen siden 2022, viser Vegdirektoratets analyse av de siste tallene.
Denne trenden mot lavere hastighet sees på både motorveier og landeveier.
På motorveier med fartsgrense 130 kilometer i timen har snitthastigheten sunket fra 120,8 kilometer i timen i 2021 til 118,3 kilometer i timen i fjor.
På motorveier med fartsgrense 110 kilometer i timen falt snitthastigheten fra 112,3 kilometer i timen i 2021 til 110,8 kilometer i timen i fjor.
– Det har skjedd gradvis de siste årene. Men jeg vil kalle det en betydelig utvikling, sier prosjektleder Niels Moltved fra Vegdirektoratet i en pressemelding .
En av faktorene bak den lavere hastigheten kan være de stigende drivstoffprisene som fulgte i kjølvannet av Russlands invasjon av Ukraina i 2022.
– Det er nærliggende å tro at det har noe med drivstoffprisene å gjøre, sier Niels Moltved.
Selv om drivstoffprisene siden har falt, har de endrede vanene holdt seg fast.
– Mange trafikanter har oppdaget at de kan spare penger på drivstoff uten å miste nevneverdig tid på reisen, sier Niels Moltved.
Den lavere hastigheten er ikke bare begrenset til motorveiene. Danskene kjører også saktere på landeveiene. Det er spesielt Juts som synger saktere. Her har snittfarten sunket fra 80,8 til 79,8 kilometer i timen.
– Selv om nytten av å bremse på landeveiene ikke er like stor som på motorveiene, kan det tyde på at flere har fått øynene opp for at de kan spare penger på drivstoff – og samtidig kjøre sikrere, sier Niels Moltved.
En annen faktor som kan spille inn er den økende populariteten til elbiler.
Vegdirektoratet gjennomførte en sirkulær undersøkelse i fjor. Den viste at folk i elbil generelt kjører saktere.
82 prosent av de spurte elbilistene svarte at de bevisst kjører saktere for å utnytte effektiviteten til bilens batteri og unngå ekstra ladninger underveis.
Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) ser positivt på utviklingen.
– Tallene viser at bilistene er klar over farten. Om dette skyldes hensyn til økonomi, fokus på rekkevidde i elbilen eller trafikkkampanjer kan jeg ikke si.
– Men, sett i et trafikksikkerhetsperspektiv er det selvsagt gledelig, sier han i en kommentar til Ritzau.