Polestar solgte bare 7200 biler over hele verden i løpet av de tre første månedene av 2024, nesten 5000 færre enn for ett år siden. Nå får folk sparken – også i Danmark.
Polestar er og har vært på prikktur blant sine ansatte. Dette har også skjedd i Danmark.
Problembarnet med haltende økonomi, som Volvo ga videre til det kinesiske morselskapet Geely i februar, blør salget.
Faktisk stupte salget av nye biler med hele 40 prosent sammenlignet med samme kvartal for bare ett år siden. Dette betyr også permitteringer i Danmark.
Det bekrefter den danske importørens direktør, Henrik Bang, i et intervju med magasinet Motor. Dog uten å sette tall på hvor mange av permitteringene som har skjedd i Danmark.
LES OGSÅ: Flere bilforhandlere havner på en skammelig dansk liste
I januar i år annonserte imidlertid Polestar at de vil kvitte seg med 15 prosent av sine ansatte, noe som tilsvarer 450 personer.
Henrik Bang kaller imidlertid kuttene i Danmark for «minimale» fordi den danske importøren ifølge direktøren sammenlignet med andre markeder hvor Polestar er til stede, har gjort det bra.
Selv om Polestar, nå som den er overtatt av Geely, offisielt er lik Volvo, er det på papiret ikke en sunn forretning.
Det siste regnskapsåret viser et underskudd på hele 5 milliarder svenske kroner. Likevel avviser Henrik Bang at merket har en «sugar daddy» som bare blindt kaster penger inn i prosjektet.
I stedet har Polestar tatt opp lån fra en rekke internasjonale banker, inkludert den britiske storbanken HSBC.
Samlet er det lånt i overkant av 7 milliarder svenske kroner. Spørsmålet er da om det er merkevarens redning, nå som penger ikke «kastes blindt inn i prosjektet».
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!