Forskjellen mellom el- og bensin/dieselbiler er ubetydelig hos Skoda. Likevel er det første gang at elbilen er billigere. Så med 200 kr.
Forskjellen mellom el- og bensin/dieselbiler er ubetydelig. Men det er der. For Skoda er det nå totalt 200 DKK. billigere å bygge en Elroq enn den bensindrevne Karoqen.
Dette skriver avisen Bild denne uken.
Til nå har det vært opptil en tredjedel dyrere å bygge en elbil enn en bil med forbrenningsmotor.
Men nå har trenden snudd. Selv om det er en veldig liten forskjell. På den annen side er det ikke mye å skryte av i en Elroq. I hvert fall ikke hvis du bryr deg om ytelse.
Med en gang er TSI-motoren med 115 hestekrefter fortsatt raskere enn elbilen, som også har 170 hestekrefter.
Elroq slutter å trekke i 160 km/t, mens Karoq fortsetter til en litt mindre ydmyk toppfart på 193 km/t. Imidlertid er ingen av de to hastighetene i nærheten av imponerende.
På den annen side fungerer det heller ikke i Elroqs favør når det kommer til rekkevidde. Batteriet på 53 kWh kan offisielt håndtere en rekkevidde på 378 kilometer. Mens søsterbilen på bensin kjører opptil 1000 kilometer på full tank. Den er omtrent 50 liter.
Elbilen går derimot forbi bensinbilen når det gjelder standardutstyr. Elroq kommer med kjørefeltassistent, ryggekamera og 13" infotainmentskjerm. Sistnevnte har Karoq også som standard, bare i en mindre 8"-versjon.
Internt i VAG-konsernet har ikke ideen om bensinbilen blitt helt forlatt. Hos Audi, som måtte slutte å selge kun elbiler i 2023, skal en ny oppfinnelse bidra til at fremtidige modeller oppnår et forbruk på 135 km/l. Altså på papiret.
Audi tror på sin side at det vil gjøre dem i stand til å bygge en bensinbil som kan kjøre opptil 140 km/t med motoren av. Les mer om det her .
På den annen side har Audi alvorlige problemer med å holde styr på sikkerheten til merkets nåværende hybridbiler.
Senest har det tyske bilmerket måttet tilbakekalle rene el- og plug-in hybridbiler på grunn av brannfaren i batteriene. Samtidig anbefales eiere av plug-in hybrider å ikke lade bilene i det hele tatt.
Elbilene fra Ingolstadt har like store problemer med å imponere. I en ny test avslører det tyske svaret til FDM, ADAC, at elbiler mister alarmerende mye batterirekkevidde selv ved temperaturer helt ned til 0 grader.
Audi e-tron GT er intet unntak her. For selv om den tyske elbilen gjør det bedre enn mange av sine konkurrenter, sliter den fortsatt.
Sammenlignet med den offisielle rekkevidden beregnet i henhold til WLTP-standarden, mister Audi over 34 prosent av rekkevidden når den kjører på tyske motorveier.
Verst er det imidlertid for Toyotas eneste elbil på europeisk jord. Bz4X mister hele 53,4 prosent av rekkevidden når de blir bedt om å følge med på Autobahn.