31. januar, 2025

Skoda: Elbiler er bare 200 kroner billigere å bygge

Forskjellen mellom el- og bensin/dieselbiler er ubetydelig hos Skoda. Likevel er det første gang at elbilen er billigere. Så med 200 kr.

Forskjellen mellom el- og bensin/dieselbiler er ubetydelig. Men det er der. For Skoda er det nå totalt 200 DKK. billigere å bygge en Elroq enn den bensindrevne Karoqen.

Dette skriver avisen Bild denne uken.

Til nå har det vært opptil en tredjedel dyrere å bygge en elbil enn en bil med forbrenningsmotor.

Men nå har trenden snudd. Selv om det er en veldig liten forskjell. På den annen side er det ikke mye å skryte av i en Elroq. I hvert fall ikke hvis du bryr deg om ytelse.

Med en gang er TSI-motoren med 115 hestekrefter fortsatt raskere enn elbilen, som også har 170 hestekrefter.

Elroq slutter å trekke i 160 km/t, mens Karoq fortsetter til en litt mindre ydmyk toppfart på 193 km/t. Imidlertid er ingen av de to hastighetene i nærheten av imponerende.

På den annen side fungerer det heller ikke i Elroqs favør når det kommer til rekkevidde. Batteriet på 53 kWh kan offisielt håndtere en rekkevidde på 378 kilometer. Mens søsterbilen på bensin kjører opptil 1000 kilometer på full tank. Den er omtrent 50 liter.

Elbilen går derimot forbi bensinbilen når det gjelder standardutstyr. Elroq kommer med kjørefeltassistent, ryggekamera og 13" infotainmentskjerm. Sistnevnte har Karoq også som standard, bare i en mindre 8"-versjon.

Internt i VAG-konsernet har ikke ideen om bensinbilen blitt helt forlatt. Hos Audi, som måtte slutte å selge kun elbiler i 2023, skal en ny oppfinnelse bidra til at fremtidige modeller oppnår et forbruk på 135 km/l. Altså på papiret.

Audi tror på sin side at det vil gjøre dem i stand til å bygge en bensinbil som kan kjøre opptil 140 km/t med motoren av. Les mer om det her .

På den annen side har Audi alvorlige problemer med å holde styr på sikkerheten til merkets nåværende hybridbiler.

Senest har det tyske bilmerket måttet tilbakekalle rene el- og plug-in hybridbiler på grunn av brannfaren i batteriene. Samtidig anbefales eiere av plug-in hybrider å ikke lade bilene i det hele tatt.

Elbilene fra Ingolstadt har like store problemer med å imponere. I en ny test avslører det tyske svaret til FDM, ADAC, at elbiler mister alarmerende mye batterirekkevidde selv ved temperaturer helt ned til 0 grader.

Audi e-tron GT er intet unntak her. For selv om den tyske elbilen gjør det bedre enn mange av sine konkurrenter, sliter den fortsatt.

Sammenlignet med den offisielle rekkevidden beregnet i henhold til WLTP-standarden, mister Audi over 34 prosent av rekkevidden når den kjører på tyske motorveier.

Verst er det imidlertid for Toyotas eneste elbil på europeisk jord. Bz4X mister hele 53,4 prosent av rekkevidden når de blir bedt om å følge med på Autobahn.

Latest

Don't miss

163 bilister ble siktet for uaktsom kjøring i 2024

Ikke mindre enn 163 ganger i fjor siktet politiet...

Dansk bilimportør sier opp sine ansatte i massevis

Fredag fikk ansatte både i Sverige og Danmark beskjed...

Advarer mot hybridbiler – batterisvikt er dyrere enn bilen

Feil på batteripakken i hybridbiler kan ende opp med...

Volvo har kjøpt en fabrikk som er nær konkurs

Volvo Cars kjøper nå ut den urolige Northvolt fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

101 år gamle Thomas har fornyet førerkortet: «Fordi jeg kan»

Thomas «Ed» Davis har ingen intensjoner om å legge fra seg verken bilnøklene eller førerkortet. Tvert imot har den 101 år gamle mannen nettopp...

Vellykket bilmerke flopper elendig i Danmark

For Fiat i Danmark har det kun kommet et stykke siden storhetstiden på 90-tallet. Men ute i den store verden ser ting annerledes og...

Avslørt: Disse bilene ble tilbakekalt flest ganger i 2024

I 2024 var det 249 tilbakekallinger i Europa. Det er en fordel på 256 modeller fra 41 bilmerker. Det viser tall fra European Safety...

Hemmelig rapport: Tyskland ga konkursrammede bilfabrikk milliarder

Batteriprodusenten Northvolt, som har søkt konkursbeskyttelse i USA, fikk over milliarder i støtte fra Tyskland, selv om en rapport advarte mot det. En hemmelig...

Ingen vil eie Trumps Mercedes – den har stått stille i 11 år

En Mercedes 560 SL, levert til Donald Trump i 1987, fant veien til Tyskland for 11 år siden. Men ingen kjøpere har meldt seg...

64.000 elbileiere lader elbilene sine farlig

Nye tall fra Norge viser at mange elbileiere lever farlig. 64 000 av dem lader bilene sine på en måte som setter sikkerheten i...

Audis nye bensinbiler skal kjøre 135 kilometer i timen. liter

Audis neste tilbud av hybridteknologi kalles MHEV-plus av tyskerne. Tanken er at bensinbiler skal kjøre opp til 140 km/t med motoren av. I 2023...

Bilgiganten stenger 5 fabrikker – 600 ansatte skal permitteres

Kriserammede Continental Automotive stenger fabrikker og sier opp 600 ansatte i Tyskland. Continental Automotive har annonsert nedleggelse av fem fabrikker i Tyskland, noe som...

Elbiler ble billigere i 2024: Kostnadene falt 13 prosent

Fallende priser og rimeligere drift gjør elbiler til en mer fornuftig investering for flere bileiere. Ny analyse viser besparelser sammenlignet med 2023. Prisen for...

Mange sjåfører er overrasket over dyrt trafikkforbud

Mange dansker følger generelt trafikklover og regler godt. Men et nytt forbud overrasker likevel. Et nytt og dyrt trafikkforbud har overrasket mange danske sjåfører....

Nye tall: 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie elbil

Elbiler står for nesten 90 prosent av det norske nybilsalget. Men ifølge en ny studie vil 4 av 10 sjåfører ikke eie bilene. I...

Nye tall: Bilistene blir mer skeptiske til elbiler

Elbiler er ikke nødvendigvis lykke og svaret på alt. En ny rapport tyder også på at flere sjåfører er skeptiske til biltypen. Mens de...