Tyske forskere tester for tiden en syntetisk diesel som med mer alkohol er nesten like klimavennlig som strømmen elbiler kjører på.
I fjor vedtok EU å forby nye biler med forbrenningsmotor fra 2035. Syntetisk drivstoff er imidlertid unntatt. Nå har tyske forskere blandet kunstig diesel med alkohol.
Og det er kanskje redningen til forbrenningsmotoren. I hvert fall hvis du spør forskere fra Max Planck-instituttet i Berlin.
Forskerne har ikke funnet opp et nytt drivstoff. Men de hevder å ha foredlet den allerede eksisterende teknologien bak produksjonen av syntetisk diesel. Dette er blant annet gjort ved å tilsette store mengder ren alkohol, etanol.
Det skriver Auto Bild .
LES OGSÅ: Europas største batterifabrikk vurderer å droppe elbiler
Målet, sier forskerne, er å gjøre transportsektoren mer klimavennlig. De har publisert resultatene sine i tidsskriftet 'Nature'.
De tyske forskerne kaller den syntetiske dieselen 'HyFiT'. De foreløpige testene viser at ved å tilsette mellom 20 til 40 prosent alkohol i den syntetiske dieselen, kan du få et drivstoff hvor CO2-utslippet faller med tre til fem prosent.
Samtidig faller selve partikkelutslippene med opptil 70 prosent. Det betyr ifølge Auto Bild at den syntetiske dieselen er på nivå med utslippene fra elektrisiteten som produseres til elektriske lastebiler dersom det kunstige drivstoffet er produsert av biomasse.
De tyske forskerne skriver i sin konklusjon at de ser på HyFiT-diesel som et supplement til elektrifiseringen av tungtransportsektoren.
De tyske forskerne, som har fått hjelp av noen kolleger i Sveits, er ikke de eneste som eksperimenterer med syntetisk drivstoff.
Det samme gjør bilfabrikkene. Porsche er et av merkene som er lengst fremme med ideen. Bilmerket har allerede et produksjonsanlegg for syntetisk bensin i drift i Chile. Og flere fabrikker er på vei.
Nylig har både Ferrari og Koenigsegg støttet produksjonen av syntetisk drivstoff. Og Toyota har de samme tankene. Japanerne brenner til og med hydrogen i noen prototypebiler.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her